الکتروموتور

موتور دمپر چیست ؟

موتور دمپر

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که بشر به فکر اختراع و ساخت تجهیزاتی بیفتد که زندگی روزمره انسان ها را در محیط های مختلف بهبود بخشد. یکی از این موارد، فضایی است که افراد در آن ساکن هستند و معمولا توسط سیستم های تهویه مطبوع شرایط آن تنظیم می شود. از جمله تجهیزات مورد استفاده در این سیستم ها، موتور دمپر نام دارد که زیر مجموعه ای از یک دسته بزرگ تر به نام دمپر به شمار می رود.

بنابراین در ادامه ابتدا به تعریف خود دمپر و ذکر مختصر انواع آن خواهیم پرداخت. سپس به تشریح کامل موتور دمپر ، انواع و کاربرد های آن پرداخته خواهد شد. بنابراین شهر پمپ به عنوان فروشگاه اینترنتی انواع تجهیزات صنعتی در این مقاله به توضیح این تجهیزات پرداخته، همچنین لازم به ذکر است که این مجموعه ارائه دهنده انواع پمپ، الکتروموتور و گیربکس می باشد. 

تعریف دمپر و انواع آن

دمپر ها در واقع تجهیزاتی جهت کنترل جریان هوا می باشند و متشکل از نوعی دریچه یا صفحه ای فلزی هستند که جریان هوای عبوری از کانال ها و داکت ها را با باز و بسته نمودن درگاه خود تنظیم می نمایند. همچنین از همین طریق این تجهیزات قادر به کنترل میزان هوای ورودی به هر فضایی نیز هستند تا مقدار آن را طبق نیاز کاهش یا افزایش دهند. از دیگر وظایف این دمپر ها توانایی تغییر جهت جریان هواست که این عملیات را توسط تیغه هایی، واقع در دریچه ورودی خود انجام می دهند.

انواع دمپر

به صورت کلی با توجه به این موضوع که موارد بالا به صورت دستی توسط اپراتور انجام می شود و یا از طریق لوازم کنترلی نصب شده روی دمپر، دمپر ها در دو دسته کلی دستی یا اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. همچنین بر اساس مصارف استفاده از آن ها نیز این تجهیزات در انواع ضد حریق، ضد انفجار، هوا ساز و … که هر یک می توانند از متریال های متفاوتی هم ساخته شوند، موجود بوده و عرضه می گردند.

موتور دمپر چیست ؟

موتور دمپر ها که به صورت عامیانه به آن ها دمپر موتور نیز گفته می شود، زیر مجموعه ای از دمپر ها به شمار رفته و در واقع در راه اندازی آن ها نقش مهمی دارند. به بیان ساده تر موتور دمپر ها، موتور هایی هستند که روی دمپر قرار گرفته و وظیفه ی اتومات کردن عملکرد دمپر را از طریق کنترل آن ها بر عهده دارند.

با توجه به این تعریف، دمپر موتور در حقیقت نوعی دمپر محسوب می شود. با این تفاوت که عملکرد آن تنها به صورت اتوماتیک بوده و امکان کنترل دستی برای آن ها وجود ندارد. همچنین ذکر این نکته ضروری است که قیمت انواع موتور دمپر با توجه به نوع انتخابی و برند تولید کننده آن می توان رنج گسترده ای را پوشش دهد.

انواع موتور دمپر

انواع دمپر موتور

این تجهیزات بر اساس قطعات تشکیل دهنده و به تبع آن نحوه عملکردشان به چند دسته کلی تقسیم می شوند که هر یک ویژگی های مختص خود را داشته و در ادامه به تفصیل، هر یک، توضیح داده شده است. 

  • مدل دو وضعیتی دارای فنر برگشت

در این مدل که موتور باعث باز و بسته شدن دمپرها می شود، فنری نیز به عنوان یک قطعه اضافه در ساختار آن وجود دارد که مزایای بسیاری را با خود به همراه می آورد. از جمله اینکه با وجود این فنر، یک قابلیت حفاظتی به دمپر موتور اضافه می شود تا در شرایط اضطراری همچون قطع شدن برق، همین فنر باعث بسته شدن کامل دریچه دمپر گردد.
  • مدل فاقد فنر

نوع دیگری از انواع موتور دمپر وجود دارد که مشابه مدل بالا اما بدون فنر می باشد. بنابراین ویژگی اضافی حفاظتی ذکر شده در بالا را نداشته و تنها وظیفه باز و بسته کردن دمپر را به صورت ساده بر عهده دارد.

  • مدل سه وضعیتی

مزیتی که این مدل نسبت به سایر مدل های دمپر موتور دارد، مربوط به بحث ایمنی این تجهیزات می باشد. چراکه انواع سه وضعیتی، قابلیت چرخش در هر دو جهت چپ گرد و راست گرد را داشته، بنابراین در شرایط اضطراری می توانند خلاف جهت معمول چرخیده تا دریچه را به صورت کامل ببندند.

  • مدل تدریجی

همانطور که از نامگذاری این مدل نیز مشخص است، مدل های تدریجی از موتور دمپر ها توانایی باز و بسته کردن تدریجی دریچه ها را به وسیله صدور یک فرمان الکتریکی دارند. زیرا در این نوع از دمپر موتور ها، سیستم کنترل دما و رطوبت محیط در ارتباط مستقیم با این تجهیزات قرار دارد. با توجه به این ویژگی معمولا از این دسته از محصولات در سیستم های کنترل هوشمند استفاده می شود.

دمپر موتور

کاربرد موتور دمپر

با توجه به مطالب فوق الذکر اساس طراحی این تجهیزات برای کنترل جریان هوا می باشد. بنابراین در تمامی فضا های بسته می توان از آن ها استفاده نمود. با توجه به این موضوع اصلی ترین کاربرد های موتور دمپر در موارد زیر خلاصه می شود:

  • ساختمان های مسکونی و تجاری
  • بیمارستان ‌ها
  • هتل ‌ها
  • نیروگاه ‌ها
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • سیستم های تهویه ای مانند انواع هواساز
  • و سایر صنایع مشابه

نمونه ای از استفاده ی دمپر موتور ها

همانطور که گفتیم، موتور دمپر ها می توانند به همراه یک فنر یا بدون آن تولید شوند. نکته ای که در رابطه با هر دو نوع آن ها وجود دارد و فارغ از داشتن یا نداشتن فنر است، این می باشد که این تجهیزات می توانند عملکردی هم به صورت قطع و وصلی و هم به صورت تدریجی داشته باشند. رایج ترین نمونه استفاده از موتور دمپر ها نیز در یخچال ها می باشد که از این طریق دمای داخلی یخچال را کنترل و تنظیم نمایند. به این صورت که در صورت افزایش بیش از حد دمای یخچال، برد الکترونیکی موجود در آن، دستور باز شدن دریچه ی دمپر را صادر می کند تا بدین وسیله هوای سرد به داخل یخچال انتقال یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *