الکتروموتور

نحوه شستشوی الکتروموتور

نحوه شستشوی الکتروموتور

الکتروموتور ها از جمله تجهیزات بسیار پر کاربردی محسوب می شوند که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را دارند. بنابراین در کنار هرگونه دستگاهی که نیازمند یک نیروی محرکه باشد، نظیر انواع پمپ ها و گیربکس ها می توان از آن ها استفاده نمود. به همین خاطر انجام اقداماتی خاص باعث می شود که تا حد زیادی طول عمر مفید الکتروموتور ها را افزایش داد. از جمله آن ها می توان به آشنایی کامل با نحوه نصب و راه اندازی صحیح و نیز نحوه شستشوی الکتروموتور ها اشاره نمود.

در این مقاله قصد داریم به تشریح هر دوی این موارد شامل چگونگی شستشوی سیم پیچ موتور و خود دینام، همچنین چگونگی بستن و دمونتاژ الکتروموتور بپردازیم. لازم به ذکر است که شستن سیم پیچ با بنزین و شستشوی دینام با بنزین یکی از رایج ترین راه های شستشوی قطعات موتور های الکتریکی محسوب می شود.

نحوه راه اندازی الکتروموتور ها

پیش از توضیح نکات مربوط به راه اندازی الکتروموتور ها، لازم است ذکر شود که هر نوع موتور الکتریکی دارای دفترچه ی راهنمایی مختص خود برای توضیح طریقه درست نصب و راه اندازی آن ها می باشد. در این دفترچه ها علاوه بر توضیح کلی به ذکر پیش نیاز های این عملیات نیز پرداخته شده است.

بنابراین لازم است پیش از انجام هر کاری این دفترچه به دقت مطالعه گردد. معمولا دفترچه راهنمای محصول همان کاتالوگ آن می باشد.بنابراین شما می توانید در هنگام خرید این محصولات از فروشگاه اینترنتی شهر پمپ، کاتالوگ آن ها را نیز درخواست نمایید.

دمونتاژ الکتروموتور

نکته ی اول در رابطه با موتور هایی که همراه با پمپ وصل می شوند، توجه به این موضوع است که پمپ بدون آب شروع به کار نکند. زیرا در صورت خشک کار کردن پمپ، علاوه بر صدمه به آن، به الکتروموتور کوپله شده به پمپ نیز صدمه وارد خواهد شد و نهایتا منجر به خرابی موتور می شود. بنابراین اگر پمپ بدون داشتن آب روشن گردد، ابتدا باید صبر کنیم که پمپ با دمای محیط سرد شود و پس از آن آن را با آب پر نماییم.

نکته دیگر در این زمینه در مورد خروجی موتور هاست که معمولا دارای یک شیر یک طرفه در این قسمت می باشند. ولی باید اطمینان حاصل نمود که این شیر یک طرفه حتماً در ابتدای مسیر ورودی، پیش از شیلنگ ورودی قرار گیرد تا از این طریق از بازگشت آب در مدار جلوگیری به عمل آید.

در مرحله ی بعد پس از انجام این عملیات باید اقدام به پر کردن لوله ورودی نمود تا میزانی که آب از لوله خروجی سر ریز گردد. از این طریق می توان مطمئن شد که کل شیلنگ ورودی از ابتدا تا انتهای آن و نیز کل مخزن از آب پر شده است. در مرحله آخر هم تنها کافی است درب پلاستیکی موجود در بالای پمپ را بسته و الکتروموتور را برای شروع به کار پمپ، روشن نمود.

نحوه شستشوی الکتروموتور ها

همانطور که در بالا ذکر شد، نحوه شستشوی الکتروموتور ها برای افزایش عمر مفید آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. به این خاطر که موتور های الکتریکی پس از مدتی کار در محیط های صنعتی با توجه به نوع سیستمی که در آن قرار دارند، به دلیل گرد خاک و جرم های موجود در فضا کثیف می شوند. این کثیفی ها در صورت عدم شستشوی سیم پیچ موتور و سایر اجزای داخلی آن، منجر به بروز مشکلات عدیده ای در موتور خواهد شد.

شستشوی سیم پیچ موتور

از جمله این مشکلات می توان به خشک شدن جرم ها داخل موتور های الکتریکی اشاره نمود که از خنک کاری موتور جلوگیری کرده و نهایتا باعث خرابی آن ها می گردد. یکی دیگر از مشکلات ناشی از این موضوع مربوط به سیم پیچ های داخل موتور می باشد. از آنجاییکه سیم پیچ ها بسیار رسانا بوده و دارای مقاومت بالایی هم هستند، عبور جریان از آن ها منجر به تولید گرما می شود که لازم است این گرما توسط فن یا پروانه های موجود خارج گردد. این در حالیست که در صورت کثیف بودن آن ها، تهویه به درستی انجام نشده و گرما داخل سیستم می ماند و نهایتا باعث سوختن موتور می شود. 

با استناد به توضیحات بالا متوجه می شویم که نحوه شستشوی الکتروموتور بسیار مهم می باشد. بنابراین شهر پمپ به عنوان عرضه کننده تمامی محصولات الکتروموتور، خود را موظف به توضیح مرحله به مرحله این عملیات شست و شو به شرح زیر می داند:

  • در ابتدا باید دمونتاژ الکتروموتور صورت پذیرد. به این صورت که قطعات موتور را از یکدیگر جدا نمود.
  • معمولا برای زدودن و پاک سازی جرم ها و گرد و خاک ها از فشار هوا، آب پر فشار یا بنزین استفاده می شود.
  • برای این منظور ابتدا باید آن ها را در تشتی پر از آبی دارای 50 درجه سانتی گراد قرار داد.
  • سپس با دقت فراوان با استفاده از یک برس تمام قطعه ها را تمیز نمود.
  • در صورت چرب بودن بیش از حد اجزا می توان از صابون برای شست و شوی بهتر آن ها استفاده کرد.
  • همچنین شستن سیم پیچ با بنزین و شستشوی دینام با بنزین به عنوان جایگزینی برای صابون توصیه می شود.
  • برای خشک شدن قطعات هم کافی است آن ها را در مجاورت حرارت قرار داد.
  • در نهایت نیز لازم است بلبرینگ ها را مطابق با استاندارد های تعریف شده برای آن ها گریس کاری کرد.
  • پس از آن نیز اجزایی مانند یاتاقان های موتور های الکتریکی و بوش های آن ها را با استفاده از روغن الکتروموتور روغن کاری نمود.
  • بعد از اتمام تمامی مراحل بالا و روغن کاری کامل قطعات مورد نیاز به روان کاری، تمامی اجزای موتور را سر هم نموده و اصطلاحا آن ها را مجددا مونتاژ کرد.

شستن سیم پیچ با بنزین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *