الکتروموتور

حفاظت موتور های الکتریکی

حفاظت موتور القایی

الکتروموتور ها از تجهیزات الکتریکی پر کاربرد هستند. که در انواع و توان های مختلف موجود هستند و در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل اینکه این موتور ها به شبکه ی برق متصل هستند و از این سیستم تغذیه می شوند. باید در برابر مشکلاتی که برای سیستم های برق اتفاق میفتد محافظت شوند. از این رو حفاظت موتور های الکتریکی از اهمیت خاصی برخوردار است.

در این مقاله سعی کردیم راهکار های حفاظت موتور القایی ، مانند حفاظت موتور در برابر اتصال کوتاه ، حفاظت در برابر اضافه ولتاژ و… را بیان کنیم. یکی از این روش ها استفاده از رله موتور است که در ادامه هر کدام از روش ها را توضیح می دهیم.

حفاظت موتور های الکتریکی در برابر موارد زیر می باشد:

  • حفاظت موتور در برابر اتصال کوتاه
  • حفاظت در برابر اضافه ولتاژ
  • سطح ولتاژ پایین تر و بالاتر از ولتاژ نامی
  • قفل شدن روتور
  • ایجاد شوک های ناشی از قطع و وصل شدن وتوالی برق
  • افزایش ناگهانی جریان
  • جابجایی و عدم توالی فاز ها

حفاظت-موتور-های-ااکتریکی

روش های حفاظت موتور القایی یا موتور های الکتریکی

حفاظت موتور در برابر اتصال کوتاه

به این معنی است که با اتصال دو هادی با یکدیگر که غیر عایق هستند. مقاومت کم و نزدیک به صفر می شود و در نهایت اتصال کوتاه اتفاق میفتد. این جریان بلافاصله باید قطع شود زیرا چند برابر جریان نامی مدار است. که برای جلوگیری از این مشکل می توان از کلید محافظتی استفاده نمایید.

حفاظت در برابر اضافه ولتاژ

 در یک مدار جریان اضافه بار ممکن است به دلایلی مانند انتخاب اشتباه تجهیزات مدار در طراحی و اجرا رخ دهد. اضافه ی جریان نیز می تواند به دلیل خطای دستگاه و یا اتصالی سیم با بدنه یا اتصال به زمین باشد.

رله موتور

رله موتور ، موتور های الکتریکی را در مقابل خطاهای داخلی و نیز در برابر خطاهای خارجی که ناشی از شبکه ی برق متصل به موتور است حفاظت می کنند.

حفاظت موتور الکتریکی در برابر عدم توالی فاز ها

که شامل تک فاز شدن، عدم تعادل فاز ها، کنترل فاز ها در برابر افزایش و کاهش ناگهانی ولتاژ و… می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *