تجهیزات, دوزینگ, کلرزن گازی

روتامتر چیست ؟

روتامتر چیست

در پاسخ به اینکه روتامتر چیست ، باید گفت این تجهیزات از اجزای اصلی کلرزن های گازی به شمار می روند. وظیفه آن ها کنترل میزان دبی تزریق گاز کلر در مدار است. به همین خاطر با نام دوزینگ نیز شناخته می شوند. استفاده از روتامتر از آنجایی حائز اهمیت بوده که سیال اصلی مورد استفاده در آن ها گاز کلر که گازی خطرناک محسوب می شود، می باشد. به این معنی که تزریق آن ها در مقادیری بیش از حد معمول، خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

با توجه به اینکه کاربرد اصلی این سیالات در تصفیه خانه های آب و فاضلاب خلاصه می شود، استفاده از انواع روتامتر نیز در همین صنایع می باشد. جهت آشنایی با این تجهیزات، اجزا، کاربرد ها و مزایای آن با ما همراه باشید. همچنین لازم به ذکر است که شهر پمپ به عنوان نمایندگی فروش تمامی اجزای کلرزن ها و ارائه مشاوره هایی رایگان در این رابطه، مرجعی مناسب به منظور استعلام قیمت این تجهیزات به شمار می رود.

روتامتر چیست ؟

پاسخ این سوال که روتامتر چیست ، در توضیحات بالا به صورت کامل بیان شد. بر این اساس دوزینگ ها در واقع قطعاتی به منظور اندازه گیری و کنترل میزان گاز کلر تزریقی در سیستم های تصفیه خانه می باشند. عملیات تنظیم مقدار گاز کلر نیز توسط این دستگاه امکان پذیر است. به این صورت که با ولوم موجود در ساختار آن ها، می توان میزان تزریق کلر را کاهش یا افزایش داد.

محل قرار گیری این تجهیزات بعد از وکیوم رگولاتور می باشد. چراکه عملکرد آن ها وابسته به این لوازم است. تا حدی که روتامتر ها در وکیوم رگلاتور های کوچک مقیاس، روی خود دستگاه قرار داشته و احتیاجی به تهیه آن ها به صورت جداگانه نیست. این مدل از دوزینگ ها، شمایی مخروطی شکل دارند و یک گوی شناور را در خود جای دادند. وظیفه این گوی ها این است که در صورت ورود سیال به داخل دوزینگ، به سمت بالا حرکت نمایند. بر این اساس هرقدر میزان دبی سیال بیشتر باشد، شناور در قسمت های بالاتری از دوزینگ قرار گرفته و عدد بزرگتری را هم نشان می دهد. بنابراین به لحاظ عملکردی، شباهت بسیاری به فلوتر دارند.

کاربرد روتامتر

انواع دوزینگ

با توجه به توضیحات بالا فهمیدیم که کارکرد این قطعات در اندازه گیری و همچنین تنظیم میزان تزریق گاز کلر خلاصه می شود. به همین خاطر همچون سایر تجهیزات مربوط به تزریق سیالات شیمیایی، انواع آن بر اساس نحوه تنظیم این تزریق، شامل دو نوع اتوماتیک و دستی می شوند. در ادامه سعی شده است به تشریح هر یک به صورت مختصر پرداخته شود.

  1. مدل دستی

این مدل ها در واقع دارای عملکردی دستی هستند. به این معنی که به منظور تنظیم میزان تزریق توسط آن ها نیاز به اپراتوری برای تنظیم مداوم آن ها به صورت دستی وجود دارد. علت نام گذاری روتامتر دستی نیز همین است.

  1. مدل دیجیتال

نوع دیجیتال بر خلاف مدل بالا بوده و دارای ویژگی فرمان پذیری می باشد. به این صورت که با دریافت سیگنال های ارسالی می تواند به صورت دیجیتال مقدار تزریق را تنظیم نماید. این سیگنال های ارسالی به وسیله فرستنده های مختلفی همچون فلومتر یا آنالایزر فرستاده و ارسال می شوند.

اجزا و نحوه نصب روتامتر

همانطور که در بخش روتامتر چیست اشاره شد، این تجهیزات ساختمان ساده ای متشکل از یک مجرای اندازه گیری باریک شونده و یک شناور دارند. همچنین به دلیل وابسته بودن وظایف آن ها به وکیوم رگلاتور، محل نصب و قرارگیری آن ها روی این دستگاه و یا پس از آن ها در سیستم های تصفیه می باشد.

کاربرد روتامتر

معمولا انواع دوزینگ ها از جمله تجهیزات مورد استفاده در صنعت آب و فاضلاب به شمار می روند. اما بر اساس وظایفی که این قطعات بر عهده دارند، مصارف آن ها می تواند بیش از یک صنعت خاص را پوشش دهد. در ادامه سعی شده است به برخی از رایج ترین کاربرد های روتامتر به صورت فهرست وار اشاره شود.

  • صنایع آب و فاضلاب به منظور تنظیم نمودن میزان تزریق کلر گازی شکل
  • صنایع شیمیایی جهت اندازه گیری، نمایش و حتی تنظیم میزان تزریق سیالات شیمیایی
  • کنترل میزان جریان آب و گاز در کارخانه ها
  • انواع آزمایشگاه ها
  • سیستم های تاسیساتی

مزایا و معایب دوزینگ

یکی از نکات قابل توجه به منظور خرید محصولات دوزینگ جدا از مشخصات فنی که دارند، آشنایی کامل با مزایا و معایب آن ها می باشد. چراکه شناخت این موارد باعث می شود تا با آگاهی از ویژگی های این تجهیزات اقدام به خرید آن ها نمود. از این طریق می توان با نصب، راه اندازی و نگهداری آن ها متناسب با خصوصیاتی که دارند، از خسارات احتمالی جلوگیری به عمل آورد. در ادامه به ذکر مهم ترین این مزایا پرداخته شده است:

  • نصب و نگهداری راحت و کم هزینه
  • دارای دقت بالا برای اندازه گیری میزان تزریق در فشارهای کم و متوسط
  • دارای مقیاس خطی
  • افت فشار بسیار اندک
  • مناسب انواع سیالات خورنده و اشتعال زا
  • قابلیت کار با بهره گیری از نیروی جاذبه، بدون نیاز به انرژی الکتریکی
  • موجود در دو حالت ثابت و پرتابل

جدا از این مزایا، می توان با توجه به معایب اندک این تجهیزات، کارایی آن ها را تا حد زیادی افزایش داده و در سیستم هایی متناسب با این ویژگی ها از آن ها بهره گرفت.

  • امکان نصب تنها به صورت عمودی با استفاده از نیروی جاذبه
  • احتمال بروز شکستگی در قسمت های شیشه ای تجهیز
  • عدم امکان مشاهده شناور دوزینگ در سیالاتی غیر شفاف

قیمت روتامتر دیجیتال خرید دوزینگ و نحوه انتخاب آن ها

غالبا برای انتخاب صحیح و خرید هر نوع تجهیز صنعتی، توجه به پارامتر هایی خاص راه گشا می باشد. این پارامتر ها در رابطه با انواع روتامتر شامل موارد زیر می شود. البته جدا از این موارد شما می توانید به منظور دریافت مشاوره هایی رایگان در این زمینه با کارشناسان ما در شهر پمپ نیز تماس حاصل فرمایید.

  • نوع سیال شامل مقدار ویسکوزیته، خورندگی و چگالی آن
  • میزان پمپاژ مورد نظر
  • دقت تزریق مورد نیاز
  • شرایط محیطی همچون دما و فشار موجود

جنس دوزینگ

معمولا متریال مورد استفاده در ساخت بدنه دوزینگ ها از جنس های مختلفی اعم از سه دسته کلی شیشه، فلز و پلاستیک می باشد. منظور از فلز، آلومینیوم، برنج و فولاد ضد زنگ و همچنین منظور از جنس پلاستیک، PVC و PVDE می باشد. این تنوع متریال ها جدا از متفاوت نمودن قیمت روتامتر ها، باعث می شود که حق انتخاب مشتریان نیز بیشتر گردد. به این صورت آن ها قادر خواهند بود مدلی که بیشتر مناسب سیستم مورد استفاده شان است، خریداری نمایند.

خرید اینترنتی روتامتر

فروشگاه اینترنتی شهر پمپ، با ارائه قیمت در کنار مشخصات فنی هر محصول، این امکان را به مشتریان محترم می دهد تا با اطلاعات کامل اقدام به خرید تجهیز مورد نیاز خود نمایند. علی الخصوص که با خرید های غیر حضوری و مشاوره رایگان می توان با صرف کمترین زمان ممکن، بهترین انتخاب را از شهر پمپ داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *