تجهیزات, کلرزن مایع

کلرزن مایع چیست ؟

پکیج کلرزن مایع چیست

می دانیم که امروزه با گسترش شهر نشینی و افزایش جمعیت، همچنین مصرف بی رویه آب، منابع آب زیر زمینی در شرف نابودی هستند. به همین خاطر دانشمندان در جست و جوی راهکار هایی برای رفع این مشکل می باشند. یکی از رایج ترین این راهکار ها که در سال های اخیر استفاده می شود، تصفیه آب و فاضلاب می باشد. برای این منظور نیز ضروری است از تجهیزات خاصی استفاده گردد که در راس آن ها انواع پکیج کلرزن مایع و کلرزن گازی قرار دارند.

همانطور که از نام این تجهیزات مشخص است در صورت استفاده از کلر مایع از کلرزن مایع و در صورت استفاده از کلر گازی شکل نیز از نوع گازی این کلرزن ها استفاده می شود. اما نکته قابل توجه در رابطه با هر دو نوع کلرزن این است که فارغ از مدلی که دارند، متشکل از چندین قطعه مختلف می باشند. در این مقاله سعی شده است به تشریح کامل مدل کلرزن مایع این پکیج ها پرداخته شود.

کلرزن مایع چیست

لزوم استفاده از کلرزن های مایع از آنجایی حائز اهمیت شد که امروزه انواع مختلفی از میکرو ارگانیسم ها در آب ها و پسآب ها شناسایی شده است. چون این میکروب ها باعث به خطر افتادن سلامتی بشر و سایر موجودات زنده می شوند، پس ضروری است که به صورت کامل پاک سازی شده تا از این طریق آب مورد نظر مجددا قابل مصرف گردد. کاربردی ترین سیال نیز برای استفاده در صنعت تصفیه آب و فاضلاب، کلر مایع می باشد. بنابراین به منظور گند زدایی و پاک سازی این منابع از پکیج های کلرزن مایع استفاده می گردد. پس این پکیج ها در واقع دستگاهی برای تزریق کلر مایع محسوب می شوند.

اجزای کلرزن مایع

با توجه به این موضوع که کلرزن های مایع یک دستگاه واحد نبوده و در واقع از اجزای مختلفی تشکیل شده اند، برای آشنایی با این تجهیزات باید ابتدا با تک تک قطعات تشکیل دهنده آن آشنا بود. در ادامه هر یک از این اجزا به صورت فهرست وار آورده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از هر یک از این اجزا، کافی است روی هر یک از موارد ذکر شده در پایین کلیک کنید. 

انواع پکیج کلرزن مایع

نحوه دسته بندی مدل های مختلف پکیج های کلرزن مایع بر اساس نحوه راه اندازی و عملکرد آن ها می باشد. بدیهی است بر این اساس، اجزای هر نوع از کلریناتور های مایع نیز می تواند تغییر کند. با توجه به این موضوع، انواع کلرزن مایع شامل دو دسته کلریناتور دستی و کلریناتور اتوماتیک می شوند که بر همین اساس نیز قیمت هر یک متفاوت از دیگری می باشد. در ادامه به تشریح مختصر هر یک از این مدل ها پرداخته شده است.

  1. مدل دستی

این مدل همانطور که از نام آن مشخص است، کارکردی دستی دارد. به این معنی که عملیات تزریق کلر مایع و تنظیم میزان آن باید توسط اپراتور و به صورت دستی انجام شود. به همین علت نیز در صورت تغییر در دبی، مقدار کلر باقیمانده در سیستم ممکن است کم یا زیاد شود. از آنجاییکه نحوه کار مدل های دستی راحت تر است، پس شالوده ساده تری هم در مقایسه با انواع اتومات دارند. بر این اساس، مهم ترین اجزای کلریناتور های مایع از نوع دستی، پمپ دوزینگ آنالوگ (ساده)، مخزن پلی اتیلنی، میکسر و شافت و پروانه می باشد.

  1. مدل اتوماتیک

این مدل، عملکردی اتوماتیک دارد. یعنی می توان مقدار تزریق را در آن مشخص نمود. سپس این مقدار با بیشترین دقت ممکن تزریق می شود. با توجه به ساده تر بودن نحوه تزریق و دقت بالاتری که مدل اتوماتیک نسبت به مدل دستی دارد، بدیهی است که قیمت آن نیز از مدل دستی بیشتر باشد. البته کلرزن های مایع اتوماتیک علاوه بر قطعات مدل دستی، دارای اجزای بیشتری شامل آنالایزر آنلاین و دوزینگ پمپ از نوع فرمان پذیر نیز می باشند.

کلریناتور مایع

کاربرد کلرزن مایع

بر اساس توضیحات بالا، مهم ترین کاربرد محصولات کلرزن مایع معمولا در صنایع تصفیه آب و فاضلاب خلاصه می شود. بنابراین مصارف استفاده در آن ها تنوع زیادی ندارد. اما با این وجود این محصولات، وظایف بی شماری را در تصفیه خانه ها بر عهده دارند که در ادامه به ذکر تک تک آن ها به عنوان مهم ترین موارد اشاره شده است.

  • میکروب زدایی و گند زدایی آب های استخر، برج های خنک کننده و پسآب ها
  • کنترل مزه، رنگ و بوی آب و پسآب
  • تزریق کلر یا سایر مواد شیمیایی در دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی
  • استفاده در دستگاه های آب شیرین کن
  • حذف مواد آلی شامل BOD و COD از آب یا فاضلاب
  • جلوگیری از افزایش حجم لجن در فاضلاب ها
  • کوتاه کردن پروسه تصفیه

 مزایا و معایب کلرزن مایع

در سال های اخیر استفاده از این تجهیزات بیش از پیش رواج یافته است. قطعا دلایلی منطقی برای این موضوع وجود دارد و آن، ویژگی های مثبت بی شماری است که استفاده از کلرزن های مایع به دنبال دارند. به منظور اطمینان داشتن از خرید محصولات کلرزن مایع ضروری است با این مزایا و حتی معایب این تجهیزات آشنا بود. به همین خاطر در ابتدا به نکات مثبت و سپس نکات منفی انواع کلرزن مایع اشاره شده است:

  • کمتر بودن قیمت کلی و هزینه های اولیه مربوط به کلرزن مایع به نسبت سایر روش های کلرزنی
  • دارای توان بالا در گند زدایی
  • امکان کلرزنی ظرفیت های بالا از سیالات
  • بهره برداری و راه اندازی آسان
  • امکان دسترسی ساده به مواد اولیه مورد نیاز
  • نصب و جابه جایی ساده
  • تعمیر و نگهداری ارزان

اما همانطور که ذکر شد، برای داشتن بهترین خرید باید با نکات منفی هر محصول نیز مضاف بر ویژگی های مثبت آن به صورت کامل آشنایی داشت. از جمله معایب این تجهیزات:

  • نیازمند نیروی انسانی در کار کردن با نوع دستی کلرزن های مایع
  • احتمال بروز خطای انسانی در تزریق مواد شیمیایی
  • امکان ایجاد مشکلات تنفسی برای اپراتور در طولانی مدت

قیمت کلرزن مایع

نحوه انتخاب و خرید پکیج کلرزن مایع

جدا از اهمیت آشنایی با مزایا و معایب کلرزن های مایع به منظور داشتن یک انتخاب صحیح، بررسی پارامتر هایی خاص در رابطه با آن ها نیز می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. در ادامه به ذکر این پارامتر ها اشاره شده است. اما در صورت نداشتن اطلاعات تخصصی کافی در مورد این تجهیزات، مشاوران ما در شهر پمپ می توانند راهنمای خوبی برای این موضوع باشند.

  • نوع برند انتخابی برای هر یک از قطعات تشکیل دهنده کلرزن های مایع
  • نوع سیال مورد نظر برای گندزدایی (آب یا فاضلاب)
  • میزان دبی سیال
  • مکان کلرزنی اعم از داخل مخازن هوایی، مخازن زمینی، خطوط لوله یا کانال ها و …

فروش اینترنتی کلرزن مایع

خرید اینترنتی کالا به مشتریان محترم این اجازه را می دهد که با صرف کمترین زمان و تنها با یک تماس تلفنی، با طیف وسیعی از مدل های هر محصول، مشخصات فنی و قیمت هر یک مطلع شوند. همانطور که در بالا نیز گفته شد، شهر پمپ یکی از مراکز فروش اینترنتی اجزای مختلف این کلرزن ها می باشد و می تواند مناسب ترین مرکز برای این منظور به حساب آید. چراکه علاوه بر فروش این محصولات، با داشتن سال ها تجربه اجرایی در ساخت تصفیه خانه ها، می تواند مشاوره های رایگانی را نیز متناسب با نیاز شما ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *