پمپ

اهمیت روانکاری در صنعت

روانکاری

امروزه انجام عملیات روانکاری و استفاده از روانکارهای صنعتی بیش از پیش رواج یافته است. علی الخصوص به دلیل کم شدن منابع تجدید ناپذیر و نیز لزوم رعایت الزامات زیست محیطی، اهمیت آن در صنایع مختلف بیشتر هم شده است. به همین علت به منظور جلوگیری از فرسایش و از کار افتادگی زود تر از موعد ماشین آلات صنعتی و نیز دسترسی به حداکثر بازده مکانیکی در حداقل زمان ممکن، باید اقداماتی برای استفاده از روانکارهای صنعتی صورت پذیرد.

جهت تهیه یک برنامه مناسب، توجه به چهار عامل شامل نوع روانکار، مقدار آن، زمان کافی برای استفاده از آن و مکان روانکاری حائز اهمیت می باشد. با توجه به این موضوع در ادامه شهر پمپ به شرح هر یک از این عوامل با توجه به ده ها سال تجربیات خود در این زمینه پرداخته است.

روانکاری چیست؟

روانکاری یکی از راه های افزایش طول عمر تجهیزات صنعتی می باشد. به این صورت که با راحت کردن حرکت سطوح در تماس با هم، ساییدگی ناشی از این تماس را کاهش می دهد. بنابراین نگهداری از تجهیزات مکانیکی و سایر ماشین آلات صنعتی را بهبود بخشیده و با افزایش عمر مفید قطعات، هزینه های ناشی از خرابی تجهیزات و نگهداری آن ها را کمتر می نماید.

همین موضوع در رابطه با خرید انواع پمپ نیز مهم می باشد. چراکه با روانکاری پمپ ها می توان باعث بهتر شدن کارکرد پمپ ها شد. بنابراین یکی از موارد قابل توجه پیش از راه اندازی پمپ ها توجه به سطح روغن آن ها می باشد تا از این طریق از اصطکاک بین سطوح و خرابی پمپ و سایر لوازم آن جلوگیری به عمل آورد. در واقع اگر پمپی به صورت خشک کار نماید، سایش و اصطکاک بین تجهیزات پمپ با خود پمپ، باعث خرابی کل سیستم پس از مدت کوتاهی کار و نهایتا سوختن پمپ می گردد.

روانکارهای صنعتی

انواع روانکاری

به صورت کلی روانکار ها بر اساس موارد استفاده از آن ها، در دو دسته ی کلی روانکارهای مخصوص خودرو و روانکارهای صنعتی تقسیم بندی می شوند. روانکارهای صنعتی نیز خود شامل دو دسته ی روغن های روانکاری و روانکار های دیگر نظیر گریس ها و روانکار های فلزکاری می باشند. اما تقسیم بندی اصلی این سیالات، با توجه به حالت فیزیکی آن ها بوده و در چهار دسته ی روان کننده های گازی شکل، روان کننده های مایع، روان کننده های جامد و گریس ها قرار می گیرند که در ادامه توضیحات بیشتری از هر یک ارائه شده است.

  • روانکار های گاز

این روانکارها شامل هوا، هلیوم، بخار مایعات و غیره …. می شوند که غالبا در دما های خیلی بالا یا خیلی پایین مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در مواردی که سرعت، بسیار زیاد و بار، بسیار کم است و یا پرتو های هسته ای در محیط وجود دارند نیز قابل استفاده می باشند. از جمله ویژگی های این نوع از روانکار ها، گرانروی ثابت آن ها با تغییر دما، عدم داشتن ناخالصی و اصطکاک درونی کمی است که دارند. بنابراین احتمال سر ریز شدن در آن ها وجود نداشته و این موضوع، آن ها را برای استفاده در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی مناسب می کند.

  • روانکار های مایع

روانکار های مایع، از پر استفاده ترین روانکار ها در صنایع مختلف محسوب می شوند. یکی از معروف ترین آن ها نیز روغن روانکاری می باشد که می تواند مصنوعی، گیاهی، معدنی و یا ترکیبی از این سه نوع باشد. از پر کاربرد ترین این محصولات می توان به روغن های خودرو اشاره کرد. آب یا محلول آب و صابون از دیگر روانکارهای مایع بوده که در تراش کاری های سبک استفاده می شود.

روانکار

  • روانکار های جامد

علیرغم جامد و خشک بودن این روانکار ها، اما توانایی آن ها در کاهش اصطکاک بین سطوح بسیار بالاست. علی الخصوص که این نوع روانکار ها قابلیت تحمل بار و حرارت بیشتری را نسبت به سایر انواع روانکار ها دارند. از معروف ترین آن ها نیز می توان به گرافیت و مالیبدن دی سولفید اشاره کرد که معمولا در یاتاقان ها، قفل ها مورد استفاده قرار می گیرند.

  • گریس ها

گریس ها از معروف ترین روانکار ها به شمار رفته و از آنجاییکه شبیه هیچ یک از روان کار های ذکر شده بالا نیستند، در یک دسته جداگانه قرار می گیرند. این دسته از روانکارهای صنعتی متشکل از یک روغن با پایه معدنی یا سنتزی و یک پرکننده یا سفت کننده می باشند. مصارف اصلی آن ها نیز در مواردی است که امکان استفاده از روانکار های مایع وجود ندارد و یا استفاده از یک بار روانکاری برای مدت طولانی کفایت می کند.

انواع روانکار

کاربرد روانکارهای صنعتی

همانطور که در قسمت توضیح روانکاری ذکر شد، وظیفه اصلی آن ها کنترل و کاهش اصطکاک و سایش بین دو سطح می باشد. از دیگر کاربرد های روانکاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جلوگیری ازخورده شدن یا زنگ زدگی سطح فلزات
  • پاک کنندگی سطوح و ذرات ناخالص روی آن ها
  • جلوگیری از رسوب زدگی روی قطعات سیستم ها
  • آب بندی سیستم
  • به منظور انتقال قدرت و انرژی هیدرولیکی
  • جهت خنک کاری سیستم و جلوگیری از افزایش دمای قطعات

روش های روانکاری

به صورت کلی روش های مختلفی برای انجام روانکاری وجود دارد که به شرح زیر می باشد. اما نکته قابل توجه در هر سه روش، لزوم اهمیت به نوع روان کننده و افزودنی ای است که از آن برای محافظت اجزا در برابر سایش استفاده می گردد.

  • روانکاری تمام لایه
  • روانکاری مرزی
  • روانکاری فیلم مختلط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *