پمپ, پمپ پریستالتیک, پمپ دوزینگ

تفاوت پمپ پریستالتیک و دوزینگ پمپ

تفاوت پمپ پریستالتیک و دوزینگ پمپ

برخی صنایع همچون آزمایشگاه ها، صنایع غذایی و دارویی، از مواردی هستند که نیاز به پمپاژ میزان کم و در عین حال دقیقی از سیالات را دارند. به همین خاطر در سال های اخیر پمپ هایی مناسب انجام این عملیات طراحی و ساخته شده اند. در این مقاله قصد داریم به تفاوت پمپ پریستالتیک و دوزینگ پمپ ، به عنوان دو نوع از رایج ترین پمپ های آزمایشگاهی بپردازیم.

البته پیش از آن ابتدا به تعریف هر یک و شباهت هایی که با هم دارند نیز خواهیم پرداخت. چراکه آشنایی با این موارد برای داشتن انتخابی صحیح جهت خریداری لازم و ضروری است. همچنین شما می توانید برای دریافت راهنمایی هایی در این زمینه آن هم به صورت رایگان با کارشناسان بخش فروش ما در فروشگاه اینترنتی شهر پمپ تماس حاصل فرمایید. 

تعاریف

  • پمپ پریستالتیک

پمپ های پریستالتیک دارای تیوپی در ساختار خود هستند که توسط غلطک هایی که در مجاورت این تیوپ قرار دارد، به صورت پیوسته در حال فشرده شدن و رها سازی می باشند. با راه اندازی پمپ و تکرار پیوسته این عملیات فشرده و رها کردن تیوپ توسط غلطک، سیال موجود در داخل پمپ شروع به حرکت کرده و نهایتا به نقطه مورد نظر منتقل می شود. ساختار دوزینگ پمپ و پمپ پریستالتیک

  • پمپ دوزینگ

این پمپ ها که با نام پمپ تزریق هم شناخته می شوند، در دو نوع کلی دیافراگمی و پیستونی عرضه می شوند. نحوه عملکرد آن ها در هر دو نوع بالا نیز وابسته به حرکت رفت و برگشتی یک قطعه با نام های دیافراگم یا پیستون می باشد که داخل هد پمپ قرار می گیرند. به این صورت که ابتدا این قطعه به عقب رفته تا سیال داخل پمپ شود و سپس همان قطعه به سمت جلو حرکت می نماید و از این طریق سیال منتقل می گردد.

شباهت پمپ پریستالتیک و پمپ دوزینگ

این پمپ ها با وجود کاربرد های یکسانی که دارند، اما شباهت های زیادی با هم ندارند. چراکه هرچند کار یکسانی را انجام می دهند، اما ساختار و نحوه کارکردشان به قدری متفاوت از هم می باشد که باعث می شود تفاوت پمپ پریستالتیک و دوزینگ پمپ از وجه اشتراکات آن ها تا حد زیادی بیشتر باشد. با این حال در ادامه به مشترکات کلی ای که می توان بین پمپ پریستالتیک و پمپ دوزینگ قائل شد، اشاره شده است:

  • هر دو پمپ، جزو دسته پمپ های جا به جایی مثبت محسوب می شوند.
  • سیالات مناسب برای پمپاژ توسط هر دو پمپ شامل مواد خورنده و سیالات شیمیایی می باشند.
  • سیال در هر دو نوع پمپ کمترین تماس را با قطعات پمپ دارد.
  • طراحی هر دو پمپ در راستای انتقال مقادیر کمی از سیالات مختلف می باشد.

پمپ دوزینگ و پریستالتیک

تفاوت پمپ پریستالتیک و دوزینگ پمپ

به صورت کلی به منظور انتخاب بین پمپ هایی که کاربرد مشابه دارند، لازم است ابتدا با تفاوت های آن ها با هم آشنا بود تا بتوان بهترین گزینه را انتخاب نمود. به همین خاطر در این قسمت قصد داریم به تفاوت پمپ پریستالتیک و دوزینگ پمپ بپردازیم تا از این طریق جهت خرید محصولات پمپ دوزینگ و محصولات پمپ پریستالتیک بهترین اقدام را انجام داد.

  • نحوه پمپاژ این دو پمپ با هم متفاوت بوده و به این صورت است که پمپ دوزینگ ، تزریقی به صورت ضربه ای داشته، اما پمپ پریستالتیک عملیات پمپاژ را به صورت پیوسته انجام می دهد.
  • میزان قدرت لازم برای توانایی مکش در انواع پمپ دوزینگ حداکثر دو متر و در پمپ های پریستالتیک بسیار بیشتر از این مقدار می باشد.
  • در مقابل مورد بالا، میزان فشار تولیدی این دو پمپ هم با هم متفاوت است. پمپ های دوزینگ قابلیت تامین فشار های بالایی را داشته، اما انواع پمپ پریستالتیک نهایتا می توانند تا 4 بار را تامین نمایند. علت این فشار پایین در پمپ پریستالتیک هم به این خاطر است که چون عملیات پمپاژ در آن ها توسط تغییر شکل تیوپی پلاستیکی صورت می گیرد، در فشار های بالا امکان انعطاف پذیری و خم شدگی این تیوب تا حد زیادی کاهش یافته، در نتیجه عملکرد پمپ را دچار مشکل می کند. 

مقایسه دوزینگ پمپ و پمپ پریستالتیک

از دیگر تفاوت ها

  • معمولا قیمت پمپ دوزینگ بیشتر از انواع پمپ پریستالتیک می باشد. به این خاطر که قطعاتی همچون مکانیکال سیل و آب بند در پمپ دوزینگ وجود دارد.
  • از دیگر موارد تفاوت پمپ پریستالتیک و دوزینگ پمپ ، امکان تنظیم میزان تزریق سیالات در آن هاست که پمپ های دوزینگ در تمامی رنج ها این قابلیت را داشته، اما در پمپ های پریستالتیک اکثرا در رنج های پایین این امکان وجود دارد.
  • نگهداری پمپ های تزریق در مقایسه با پمپ های پریستالتیک بیشتر می باشد. زیرا قطعات مصرفی بیشتری در پمپ دوزینگ وجود دارد که با سیال در تماس هستند. این قطعات شامل هد، اورینگ و در برخی مدل های خاص دیافراگم می باشد. اما در انواع پریستالتیک تنها جزئی که در تماس با سیال قرار داشته و احتمال خرابی دارد، تیوپ یا شیلنگ پمپ می باشد.
  • موارد استفاده از پمپ دوزینگ در صنایعی همچون صنعت آب و فاضلاب، نفت، گاز و پتروشیمی بوده، اما انواع پمپ پریستالتیک در مواردی با مقیاس کوچک تر نظیر مصارف آزمایشگاهی، موارد پزشکی و صنایع غذایی می باشد. البته گاهی از پمپ های دوزینگ نیز در این صنایع استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *