پمپ, پمپ دنده ای

راه اندازی پمپ دنده ای

راه اندازی پمپ دنده ای

راه اندازی پمپ دنده ای یکی از موضوعات مهم در رابطه با این پمپ ها می باشد. چراکه پمپ های دنده ای از جمله پمپ های خاصی هستند که نصب و راه اندازی آن ها باید توسط افراد متخصص انجام پذیرد. به صورت کلی این پمپ ها، برای پمپاژ سیالاتی بدون ذرات معلق و ناخالصی که دارای وزن حجمی و فشار بالایی هم هستند، طراحی شده اند.

هرچند که آن ها امروزه در برند های مختلف داخلی و خارجی تولید می شوند و دارای قیمت های متفاوتی نیز هستند، اما نکات مربوط به نگهداری شان تا حد زیادی مشترک می باشد. در این مقاله قصد داریم ابتدا به توضیح مختصری از خود پمپ و انواع آن پرداخته و سپس نکات مربوط به راه اندازی پمپ دنده ای را مطرح نماییم. دانستن این نکات از آنجایی حائز اهمیت است که گاهی رعایت نکردن آن ها ممکن است منجر به خرابی پمپ دنده ای و افزایش هزینه های ناشی از تعمیرات آن ها گردد.

نحوه عملکرد پمپ دنده ای

پمپ های دنده ای متشکل از دو چرخ دنده بوده و نحوه کارکردشان نیز بر اساس چرخش این دو چرخ دنده می باشد. با توجه به این ساختار، این پمپ ها قادر به تولید مکش بالایی هنگام پمپاژ سیالات می باشند. به همین خاطر نیز با نام های پمپ خودمکش و پمپ غلیظ کش هم شناخته می شوند.

خرابی پمپ دنده ای

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر یک از محصولات پمپ دنده ای، کافی است به لینک مربوطه رفته و روی محصول مورد نظر خود کلیک نمایید تا مشخصات فنی و کاربرد های هر یک از پمپ ها را به صورت مجزا مشاهده فرمایید.

انواع پمپ دنده ای

به طور کلی این پمپ ها شامل دو نوع پمپ دنده ای داخلی و خارجی می شوند. مهم ترین تفاوت پمپ های دنده ای داخلی و خارجی، در شکل و نحوه قرار گیری چرخ دنده های آن ها می باشد که همین امر باعث شده است دارای عملکرد های متفاوتی از هم نیز باشند. به طور مثال پمپ دنده ای خارجی نسبت به نوع داخلی دارای دور های بالاتری بوده، به همین دلیل هم برای انتقال سیالاتی با ویسکوزیته های پایین تر مناسب هستند. در مقابل پمپ های دنده ای داخلی برای پمپاژ سیالاتی غلیظ تر مورد استفاده قرار می گیرند.

عملکرد پمپ دنده ای

نصب و راه اندازی پمپ دنده ای

در مجموع نصب و راه‌ اندازی پمپ دنده ای برای افراد خبره در این زمینه بسیار ساده و منوط به رعایت نکاتی خاص هنگام کار با این پمپ ها می باشد. اما در صورت نصب آن ها بدون داشتن اطلاعات کافی نهایتا خرابی پمپ دنده ای را در پیش خواهیم داشت. در ادامه شهر پمپ سعی کرده است که به مهم ترین نکات عمومی مربوط به این موضوع برای آشنایی بیشتر شما بپردازد.

  • ﺟﻬﺖ ﭼﺮﺧﺶ الکتروﻣﻮﺗﻮر پمپ دنده ای باید ﻗﺒﻞ از اﺗﺼﺎل ﭘﻤﭗ ﺑﻪ اﻟﻜﺘﺮوﻣﻮﺗﻮر مشخص گردد.
  • ﺷﺎﻓﺖ ﭘﻤﭗ باید کاملا هم محور با شافت الکتروﻣﻮﺗﻮر باشد. زیرا ﻋﺪم توجه به این موضوع در طولانی مدت منجر به ﻓﺮﺳﺎﻳﺶ ﻗﻄﻌﺎت داﺧلی پمپ و در نتیجه آن، خرابی پمپ دنده ای ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
  • پمپ باید قبل از شروع عملیات پمپاژ سیالات داغ، گرم شود. به این خاطر که عمل مکش در پمپ ها به یک باره انجام شده، در نتیجه در صورت عدم گرم کردن پمپ پیش از کار، باعث وارد آمدن ناگهانی شوک به پمپ و الکتروموتور آن می گردد که این عامل نیز فشاری به اجزای آن ها وارد می کند و خرابی پمپ دنده ای را به دنبال دارد.
  • ﺑﺎز ﺑﻮدن ﺷﻴﺮ ﻫﺎی ورودی و ﺧﺮوجی پمپ پیش از کار باید کنترل شده و از گیر نکردن شافت در این حین، اطمینان حاصل شود.

راه اندازی پمپ دنده ای

 

  • لزوم هواگیری پیش از راه اندازی پمپ دنده ای بسیار مهم است. چرا که این پمپ ها امکان ایجاد خلا در پشت چرخ دنده ها یا به عبارتی مکش منفی را ندارند.
  • نکته دیگر در رابطه با نصب و راه اندازی پمپ دنده ای عدم استفاده از زانویی، حداقل تا مسافتی به اندازه 1 متر قبل از ورودی پمپ و در مسیر لوله کشی آن ها می باشد.
  • به منظور کاهش لرزش های ناشی از کار که منجر به آسیب و خرابی پمپ دنده ای می شود، باید از این موضوع مطمئن شد که شاسی این پمپ ها به گونه ای باشد تا شافت موتور یا گیربکس با شافت پمپ هم راستا گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *