پمپ, پمپ کف کش

علت خرابی پمپ کف کش

علت خرابی پمپ کف کش

امروزه به دلیل گسترش صنایع، استفاده از برخی پمپ ها بیشتر از برخی دیگر می باشد. پمپ های کف کش یکی از این پمپ ها محسوب می شوند و به همین دلیل، موضوعاتی همچون علت خرابی پمپ کف کش بسیار حائز اهمیت می باشند. چراکه با آشنایی با این موارد می توان هزینه نگهداری، تعمیر و گاها تعویض برخی از قطعات این پمپ ها را صرفا با عیب یابی آن ها و جلوگیری از خرابی شان کاهش داد.

نکته مثبتی که در رابطه با این پمپ ها وجود دارد، این است که مواردی که تحت عنوان علت کار نکردن پمپ کف کش و یا علت ضعیف شدن پمپ کف کش وجود دارند، دارای نشانه های مشخصی می باشند که در صورت شناسایی کامل آن ها، می توان به راحتی از بروز این مشکلات پیشگیری نمود. در همین راستا در ادامه به تشریح بیشتر این موارد پرداخته شده است. 

علت کار نکردن پمپ کف کش

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، برای یافتن علت کار نکردن پمپ کف کش ابتدا باید به عیب یابی آن ها و انجام اقداماتی با هدف رفع این عیوب پرداخت. جهت شناسایی این عیوب نیز ابتدا باید به شناخت اجزای داخلی پمپ های کف کش بپردازیم. به همین خاطر در ادامه مهم ترین قطعات پمپ کف کش که خرابی آن ها می تواند نهایتا منجر به ایجاد خرابی در خود پمپ شود، آورده شده است.

  • بدنه موتور
  • بدنه پمپ
  • کلگی پمپ
  • پایه پمپ
  • روتور
  • استاتور
  • پروانه
  • مکانیکال سیل
  • یاتاقان
  • سیلندر روغن
  • حلقه نگهدارنده

علت کار نکردن پمپ کف کش

علاوه بر احتمال بروز مشکل در قطعات پمپ، ممکن است دلایل دیگری نیز به عنوان علت عدم کارکرد صحیح یا علت ضعیف شدن پمپ کف کش وجود داشته باشد. نحوه نصب، راه اندازی و نگهداری پمپ های کف کش می تواند از جمله این دلایل باشد. به همین خاطر ضروری است که نصب این پمپ ها توسط افراد متخصص صورت پذیرد تا از این طریق، احتمال به وجود آمدن اختلالاتی در کارکرد پمپ ها تا حد زیادی کاهش یابد.

لازم به ذکر است که فروشگاه اینترنتی شهر پمپ به عنوان مرکز فروش اینترنتی انواع پمپ، به تازگی بخش تعمیرات خود را نیز راه اندازی نموده است. به این معنی که در صورت کار نکردن پمپ های شما، با شناسایی علت خرابی پمپ کف کش و اقدام به عیب یابی آن ها، می تواند به تعمیر صحیح و اصولی آن ها، با صرف کمترین هزینه بپردازد.

علت خرابی پمپ کف کش

معمولا علل خرابی و کار نکردن پمپ کف کش در چند دلیل کلی خلاصه می شوند که در ادامه به آن ها اشاره شده است. البته لازم به ذکر است که علاوه بر مواردی که در ادامه ذکر می شود، نوع سیال مورد پمپاژ توسط این پمپ ها نیز می تواند از جمله دلایل خرابی آن ها به شمار آید. چراکه سیالات پمپ کف کش باید آب تمیز، بدون گل و لای یا ذرات معلق جامد در آن ها باشد. در صورت عدم رعایت این مورد ممکن است مواد جامد داخل سیال به پروانه، مکانیکال سیل یا بلبرینگ پمپ ها صدمه وارد کند.

علت سوختن پمپ کف کش

یکی از موارد خرابی پمپ های کف کش، سوختن آن هاست که می تواند دلایل مختلفی هم داشته باشد. مهم ترین علت سوختن پمپ کف کش ، خشک کار کردن آن ها می باشد. زیرا به صورت کلی پمپ های کف کش، نوعی پمپ مستغرق محسوب می شوند. به این معنی که برای پمپاژ سیال باید حتما داخل آن قرار داشته باشند. اگر سطح سیال کاهش یابد، مکانیکال سیل و به تبع آن سیم پیچ پمپ آسیب دیده و نهایتا منجر به سوختن پمپ می گردد. غالبا برای حل این مشکل از یک فلوتر که وظیفه اندازه گیری و کنترل سطح سیال را بر عهده دارد، به همراه این پمپ ها استفاده می شود.

علت سوختن پمپ کف کش

از دیگر علل سوختن پمپ های کف کش، موارد مربوط به برق پمپ می باشد. اضافه کردن کابل به صورت غیر اصولی، عدم آب بندی صحیح پمپ و عدم استفاده از سیستم حفاظتی متناسب با پمپ از جمله مشکلات رایج در این زمینه به شمار می روند. زیرا با بروز هر یک از این موارد، با نفوذ آب به داخل پمپ، احتمال سوختن آن وجود دارد.

علت ضعیف شدن پمپ کف کش

در بسیاری از مواقع، پمپ به صورت کامل از کار نمی افتد و تنها آبدهی آن کاهش می یابد. در این صورت تنها قدرت پمپ به نسبت قبل ضعیف تر می گردد. مهم ترین علت ضعیف شدن پمپ کف کش را می توان در گرفتگی لوله های پمپ در قسمت محفظه یا لوله خروجی آن خلاصه کرد که برای حل این معضل، باید در اسرع وقت اقدام به رفع این گرفتگی ها نمود. همچنین مواردی همچون ساییدگی بیش از حد پروانه پمپ که منجر به کوچکتر شدن اندازه آن نسبت به حالت عادی می گردد، از دیگر علل این آبدهی پایین محسوب می شوند.

علت آمپر کشیدن پمپ کف کش

یکی دیگر از نشانه های خرابی پمپ های کف کش، داغ شدن غیر عادی آن ها می باشد که به صورت تخصصی به آن آمپر کشیدن گفته می شود. به صورت کلی علت آمپر کشیدن پمپ کف کش مربوط به کار کشیدن از پمپ، بیش از حد توان آن ها می باشد. برای جلوگیری از این مورد نیز باید هنگام خرید، به هد و دبی ذکر شده در کاتالوگ آن ها توجه نمود تا انتخابی متناسب با نیاز خود داشته باشیم. برای این منظور کارشناسان ما می توانند مشاوره های رایگانی را در زمینه خرید محصولات پمپ کف کش به مشتریان محترم ارائه دهند. کافیست با ما تماس بگیرید.

علت آمپر کشیدن پمپ کف کش

سرویس به موقع پمپ ها جهت پیش گیری از خرابی پمپ کف کش

هرچند موارد بالا، روش هایی را برای رفع مشکلات ناشی از خرابی پمپ های کف کش بیان می کنند، اما منطقی ترین راه برای این منظور، پیش گیری از بروز آن ها می باشد که نیازمند بازدید های دوره ای و منظم از پمپ ها و سرویس دوره ای آن ها در مدت زمان های معلوم می باشد. در این سرویس های دوره ای باید موارد زیر جهت اطمینان از عدم وجود مشکل در ساختار پمپ ها بازدید گردد.

  • بررسی صدا ها و ارتعاشات اضافی سیستم
  • بررسی اتصالات پمپ
  • کنترل میزان دمای پمپ
  • کنترل گردش صحیح آب در پمپ ها به منظور اطمینان از عدم وجود گیرپاژ در آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *