پمپ, پمپ پیستونی

طرز کار پمپ کارواش

طرز کار پمپ کارواش

پمپ های پیستونی از قدیمی ترین پمپ هایی هستند که وقتی هد یا فشار بالا جهت پمپاژ نیاز است مورد استفاده قرار می گیرند. که این عملکرد از اصلی ترین کاربرد های آن ها محسوب می شود. این پمپ ها که با نام پمپ پیستونی کارواش نیز شناخته شده اند از نوع پمپ های جابجایی مثبت می باشند. عملکرد آن نیز به این صورت است که از طریق حرکت پیستون در سیلندر و حرکات رفت و برگشتی عمل پمپاژ را انجام می دهد.

علاوه بر پمپ پیستونی کارواش یا پمپ کارواش که دارای فشار بسیار بالا و هد کمی می باشد، پمپ های پلانجری نیز از جمله پمپ های پیستونی محسوب می شوند. برای شناخت بیشتر در ادامه به طرز کار پمپ کارواش و انواع کاربرد های آن یعنی نحوه کار کارواش صنعتی و طرز کار کارواش خانگی خواهیم پرداخت. 

طرز کار پمپ کارواش

از طریق یک سیستم دوار مانند الکتروموتور یا موتور تک بنزینی یا نفتی پمپ های پیستونی راه اندازی می شوند. این پمپ مناسب سیالاتی است که بدون ناخالصی هستند. به همین دلیل باید در ورودی پمپ یک صافی قرار داده شود. به دلیل اینکه اگر سیالات دارای ذرات جامد مثل شن و ماسه یا خمیری شکل باشند به پمپ آسیب می رسانند. به این ترتیب جابجایی هر سیالی که دارای ذرات جامد و ناخالصی هر چقدر ریز باشد، باعث صدمه زدن به سوپاپ و پکینگ پمپ خواهد شد.

طرز کار پمپ کارواش یا واتر جت نیز به این صورت است که با اتصال به یک مخزن، آب ورودی مورد نیاز تامین می شود. منبع آب به وسیله ی شیلنگ نازل به دستگاه وصل می شود. از طریق پمپ آب فشار قوی فشار آب ورودی افزایش می یابد و به این ترتیب آب با فشار بیشتری به سمت بیرون هدایت می شود. همین امر باعث اثر بخشی بهتر جریان آب به منظور حذف و زدودن آلودگی ها می باشد.

از طریق جریان برق و سوخت های فسیلی نیز انرژی مورد نیاز دستگاه تامین می شود. پمپی که در دستگاه به کار رفته از نوع پیستونی است که در بخش قبلی راجع به آن توضیح داده شده است. پمپ پیستونی هم برای مواردی مناسب است که به فشار خروجی بالا یعنی از  100 تا 1000 بار نیاز باشد. 

نحوه کار کارواش صنعتی

از انواع پمپ پیستونی هیدرولیک نیز می توان به پمپ پیستونی محوری و پمپ پیستونی شعاعی اشاره کرد.

پمپ پیستونی شعاعی

این نوع پمپ پیستونی به صفحه ای استوانه ای شکل شبیه پره های دوچرخه متصل هستند. که پیستون ها از طریق نیروی گریز از مرکز و فشار سیال پشت آن ها با سطح رینگ در تماس هستند. و جهت پمپاژ سیال باید رینگ عکس العمل در حالت خارج از مرکز نسبت به محور روتور قرار داشته باشد.

پمپ پیستونی شعاعی

پمپ پیستونی محوری

پیستونی محوری نیز شامل چند پیستون است که به یک سیلندر متصل اند و به صورت محوری در جهت مشابه هم حرکت می کنند. کاربرد این سیستم برای تنظیم فشار و جریان می باشد و برای ماشین آلات، کولر خودرو ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

 

طرز کار کارواش خانگی

طرز کار کارواش خانگی به این صورت است که با داشتن فشاری در حدود ۱۰۰ الی ۱۶۰ بار برای شست و شوی خانگی مناسب می باشد. تمیز کردن سطوح یکی از کاربرد های آن است که با افزایش فشار آب باعث بهتر تمیز شدن سطح می شود. از دیگر کاربرد های آن نیز شستشوی اتومبیل و دوچرخه، شست و شوی ماشین آلات، شست و شوی نمای ساختمان و استخر و…. می باشد.

نحوه کار کارواش صنعتی

این پمپ ها که به واترجت نیز شناخته شده اند دستگاه های شوینده فشار قوی است. نحوه کار کارواش صنعتی نیز به این شکل است که با افزایش جریان آب لایه های سخت تر آلودگی را از سطوح تمیز می کند. دستگاه های کارواش صنعتی با توجه به میزان فشار و دبی که تعیین کننده ی توانایی دستگاه است در انواع مختلف تولید شده اند. برخی از کاربرد های آن در زمینه صنعتی برای رسوب زدایی، لایه برداری، تمیز کردن آلودگی های روغنی و… می باشد.

انتخاب و خرید آنلاین

با خرید اینترنتی می توانید در کوتاه ترین زمان کالای مورد نظر خود را تهیه نمایید. جهت دریافت مشاوره، خرید و استعلام قیمت انواع پمپ ها می توانید با ما در شهر پمپ تماس بگیرید. همچنین با ورود به سایت شهر پمپ می توانید محصولات پمپ پیستونی را مشاهده و مشخصات فنی هر کدام را بررسی فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *