پمپ

پمپ ایرلس چیست ؟

پمپ ایرلس چیست

یکی از عملیات های صنعتی که امروزه انجام آن به کمک تجهیزات، بسیار ساده تر شده است، عملیات رنگ کاری می باشد. از جمله روش هایی که انجام این عملیات ها را سرعت می بخشد، استفاده از پمپ ایرلس و سیستم هایی با نام ایر اسپری است. انواع پمپ ایرلس ، پاشش رنگ را بدون نیاز به هوا ولی در مقابل، سیستم ایر اسپری، این عملیات را به کمک فشار هوا انجام می دهد.

در این مقاله به روش اول رنگ کاری یعنی ایرلس چیست ، خواهیم پرداخت. سپس به تشریح یک یک انواع این پمپ ها می پردازیم. لازم به ذکر است که فروشگاه اینترنتی شهر پمپ به عنوان ارائه دهنده این محصولات، مرجعی قابل اطمینان جهت خرید و استعلام قیمت انواع پمپ ایرلس محسوب می شود. همچنین شما می توانید از مشاوره های رایگان ما نیز در این زمینه بهره مند گردید.

پمپ ایرلس چیست

پمپ های ایرلس نوعی پمپ جا به جایی مثبت محسوب شده و همانطور که از نام این پمپ ها مشخص است، مبنای عملکرد آن ها بدون هوا می باشد. نحوه رنگ کاری توسط این پمپ ها از طریق نوعی پمپ فشار قوی صورت می گیرد. به این روش که رنگ مورد نظر با کمک پمپ و فشار بالایی که توسط آن تولید می شود، از یک نازل  که قطر بسیار کمی دارد، با شدت بالا به سمت بیرون پرتاب می شود. به این صورت عملیات پمپاژ رنگ با سرعت بالا انجام می گردد.

ایرلس چیست

نحوه پمپاژ پر فشار رنگ نیز در داخل پمپ ایرلس بر اساس حرکت رفت و برگشتی یک قطعه می باشد. با توجه به اینکه نوع پمپ ایرلس چیست ، این قطعه متفاوت است. در نوع پیستونی، این حرکت رفت و برگشتی توسط پیستون و در نوع دیافراگمی توسط دیافراگم صورت می گیرد. این دو قطعه به عنوان محرک های پمپ در نظر گرفته می شوند که با حرکت خود، انرژی مورد نیاز برای پمپاژ سیال را به آن ها وارد می نمایند.

انواع پمپ ایرلس

در قسمت بالا به این سوال که ایرلس چیست ، پاسخ دادیم. همچنین گفتیم که نحوه پاشش پر قدرت رنگ توسط پمپ ایرلس به وسیله حرکت رفت و برگشتی دیافراگم یا پیستون داخل آن هاست. اما نیروی محرکه لازم برای به حرکت در آوردن این قطعه می تواند متفاوت باشد که بر همین اساس انواع پمپ ایرلس به وجود آمده است. در ادامه به تشریح این انواع به صورت کامل پرداخته شده است.

پمپ-پیستونی-رنگ

  • مدل برقی

این نوع از پمپ ایرلس همانطور که از نام گذاری آن مشخص است، با استفاده از نیروی برق می باشد. برق مصرفی در این حالت غالبا از نوع تک فاز بوده و در موارد محدود می تواند از نوع سه فاز نیز باشد. از مزایای این مدل، پرتابل بودن آن و قابلیت حمل و نقل آسان است. با توجه به نحوه کارکرد این پمپ ها نیز، می توان از آن ها در تمامی صنایع استفاده نمود. اما معمولا از آن ها در صنایع ساختمانی به منظور انجام دادن رنگ کاری های نما توسط انواع رنگ های روغنی، پلاستیک، اکریلیک و پوشش های نانو استفاده می گردد.

  • مدل بنزینی

این مدل توسط بنزین کار می کند، اما نحوه کارکرد آن کاملا مشابه با نمونه های برقی می باشد. استفاده از بنزین باعث می شود که این مدل از پمپ های ایرلس را در مکان هایی که فاقد برق است، استفاده نمود. هرچند که احتراق بنزین منجر به تولید دود زیادی بوده و معمولا باید آن ها را در مکان های باز قرار داد. همچنین لازم به ذکر است که مدل بنزینی توان موتور بالایی داشته، اما دارای تعمیر و نگهداری پر هزینه ای نیز می باشد. 

  • مدل بادی

نوع دیگری از پمپ ایرلس وجود دارد که توسط نیروی باد کار کرده و به همین خاطر از کم خطر ترین نوع پمپ های ایرلس محسوب می شود. چراکه احتمال جرقه زدن و به تبع آن انفجار در آن ها بسیار پایین می باشد. با توجه به همین مورد هم از آن ها در هر نوع صنعتی علی الخصوص مکان های قابل اشتعال استفاده می شود. از جمله مهم ترین کاربرد های آن ها شامل سند بلاست تجهیزات و قطعات، صنایع نفت و گاز، تولید فلز، کشتی سازی، صنعت ریلی و هوایی می باشد.

  • مدل هیدرولیکی

مدل هیدرولیکی از پمپ ایرلس ، خود شامل دو دسته ی بنزینی و برقی می شود. به این صورت که پمپ از نوع هیدرولیکی بوده و موتور مورد استفاده برای به کار انداختن پمپ می تواند بنزینی یا برقی باشد تا توسط این موتور ها فشار روغن هیدرولیک که برای راه اندازی پمپ لازم است را تامین نماید. توان این نوع از پمپ ایرلس به اندازه توان پمپ های ایرلس بادی بوده، با این تفاوت که حجم و وزن کمتری نسبت به آن ها دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *