پمپ, پمپ بشکه کش, پمپ دیافراگمی

پمپ های بادی (پنوماتیکی)

پمپ های بادی

تا بحال با مشکلاتی برای پمپاژ سیالاتی خاص در محیط های مستعد انفجار رو به رو بودید؟

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، شرایط کاری در صنایع مختلف دستخوش تغییرات زیادی شده است. به این معنی که احتمال وقوع حوادثی نظیر انفجار یا اشتعال در محیط های کاری افزایش چشمگیری یافته است. اما نکته قابل توجه این است که این محدودیت ها، نمی تواند مانع انجام عملیات های صنعتی شود. چرا که با پیشرفت علم، تجهیزاتی به منظور حل این مشکلات طراحی و ساخته شده است. نمونه ای از آن ها در زمینه انتقال سیالات، پمپ های متکی به باد به جای انرژی الکتریکی می باشند. به این معنی که نیروی محرکه آن ها برای شروع کار علاوه بر برق، از باد نیز تامین می گردد.

از جمله پمپ های با عملکرد دوگانه بادی و برقی، می توان به پمپ بشکه کش و پمپ دیافراگمی هوا اشاره کرد. در ادامه به تشریح بیشتر هر یک از پمپ های بادی و ویژگی های منحصر به فرد پمپ بشکه کش بادی و پمپ دیافراگمی بادی قیمت هر یک به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

اهمیت استفاده از پمپ های پنوماتیکی

گفتیم که ضرورت استفاده از پمپ های بادی یا پنوماتیکی در شرایط خاص است. نمونه ای از آن ها استفاده از سیالاتی خاص و بعضا قابل اشتعال می باشد که امروزه گسترش بیشتری یافته است. نکته قابل توجه در انتقال این سیالات، بهره مندی از پمپ هایی است که مقاومت بالایی در برابر اشتعال داشته باشند. همچنین در برخی مواقع، محیطی که تجهیزات در آن قرار می گیرد، ممکن است قابلیت انفجار داشته باشد. در این موقعیت ها نیز باید از تجهیزاتی خاص استفاده نمود. راه حل تمامی این مشکلات، پمپ هایی با تکنولوژی نوین می باشد که به جای برق با باد کار می کنند. در این صورت بسیاری از حوادث ناشی از انرژی الکتریکی نیز مانند خطر انفجار کاهش می یابد.

نحوه کارکرد پمپ های پنوماتیکی هم بدین صورت است که همراه با یک کمپرسور هوای فشرده عرضه می گردند. با شروع به کار این کمپرسور، مکش بالایی توسط هوای فشرده اتفاق خواهد افتاد. از این طریق انرژی لازم برای روشن شدن پمپ تامین می شود. بنابراین پمپ، بدون ایجاد جرقه اقدام به پمپاژ و جابجایی سیال می نماید.

نحوه انتخاب و خرید پمپ دیافراگمی و پمپ بشکه کش

هرچند هر دو نوع این پمپ ها امکان کار با نیروی باد را دارند، اما در انتخاب صحیح میان این دو نوع پمپ باید دقت کافی به عمل آید. چرا که هر یک با توجه به ویژگی هایی که دارند، برای مصارف خاصی مناسب تر می باشند. از جمله نکاتی که به منظور خرید پمپ های هوا باید مد نظر داشت، موارد زیر را می توان نام برد.

  • میزان حجم مورد نظر برای پمپاژ (دبی پمپ)
  • مقدار فشار مورد نیاز برای عملیات پمپاژ (هد پمپ)
  • متریال مورد استفاده در ساخت بدنه و سایر قطعات پمپ با توجه به نوع سیال
  • ویسکوزیته سیال مورد پمپاژ و ماهیت آن
  • توان و دور موتور (برای مدل های برقی پمپ بشکه کش و پمپ دیافراگمی)
  • اندازه دهانه های ورودی و خروجی
  • قابلیت اطمینان

لازم به تکرار است که مورد آخر، برای کاهش حداکثری حوادث و خطرات احتمالی در محیط کار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. علاوه بر آن، هر چه قابلیت اطمینان یک پمپ بالاتر باشد، به معنی کیفیت بالاتر آن هاست. در نتیجه دارای عمر طولانی تری نیز می باشند.

به منظور خرید این پمپ ها علاوه بر توجه به موارد بالا، مشتریان محترم می توانند جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه خرید انواع این پمپ ها، با فروشگاه اینترنتی شهر پمپ به شماره 44965607-021 تماس حاصل فرمایند. کارشناسان ما در زمینه انتخاب برند و نوع مناسب با توجه به نیاز مشتری، می توانند کمک های شایانی نمایند. زیرا علاوه بر داشتن تجارب فراوان به دلیل همکاری مستقیم با واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی و خارجی، شناخت درستی از ویژگی های هر برند دارند. البته در سایت شهر پمپ، تمامی مزایا و معایب برند های مختلف نیز به تفکیک مطرح شده است.

پمپ دیافراگمی هوا چیست ؟

این دسته از پمپ ها جزو پمپ های رفت و برگشتی محسوب می شوند. نحوه عملکرد آن ها هم وابسته به حرکت رفت و برگشتی دیافراگمی است که داخل ساختمان شان قرار می گیرد. به این صورت که در ابتدا با حرکت دیافراگم به عقب، فضای خالی برای مکش سیال در قسمت ورودی پمپ ایجاد می شود. این قسمت مرحله ایست که در آن شیر ورودی باز و شیر خروجی بسته می شود. پس از ورود سیال به داخل پمپ، دیافراگم به جلو حرکت می کند. شیر ورودی بسته و شیر خروجی باز شده و در نتیجه آن، سیال به بیرون پرتاب می گردد. میزان هد این پمپ ها نهایتا تا 80 متر و حداکثر دبی شان به 60000 لیتر بر ساعت می رسد.

پمپ بشکه کش بادی چیست ؟

به طور کلی پمپ  بشکه کش بادی و برقی از سری پمپ های سانتریفیوژ به حساب می آیند. بنابراین متشکل از یک الکتروموتور یا کمپرسور، شافت و یک عامل عمودی، جهت پمپاژ سیال می باشند. چگونگی پمپاژ در این پمپ ها به این صورت است که موتور یا کمپرسور، نیروی اولیه جهت حرکت شافت را تامین می کند. از این طریق شافت، شروع به چرخش کرده و عملیات انتقال سیال به کمک عامل پمپاژ انتهایی شافت صورت می گیرد. محدوده هد و دبی این پمپ ها به ترتیب بین 1 تا 30 متر و 1000 تا 9000 لیتر بر ساعت می باشد.

شباهت های پمپ دیافراگمی و پمپ بشکه کش

دانستن نکات مشترک این دو نوع پمپ، به شناخت بیشتر آن ها نیز کمک می کند. به همین خاطر در ادامه ابتدا به وجه اشتراکات آن ها پرداخته شده است.

  • مهم ترین شباهت این دو پمپ، موارد استفاده آن هاست. کاربرد اصلی پمپ های بشکه کش برای تخلیه انواع بشکه و مخازن می باشد. همین مورد را می توان توسط پمپ های دیافراگمی نیز انجام داد. به این صورت که آن را نظیر پمپ بشکه ای در بالای بشکه مورد نظر قرار داد.
  • قابلیت کار در محیط های بسته و به صورت خشک
  • تنوع در نصب و استفاده آسان
  • امکان پرتابل بودن و حمل و نقل ساده

تفاوت های پمپ دیافراگمی هوا و پمپ بشکه کش بادی

هرچند از پمپ های دیافراگمی می توان به عنوان جایگزینی برای پمپ های بشکه کش استفاده کرد. اما انواع پمپ دیافراگمی می توانند مصارف دیگری نیز در صنایع مختلف داشته باشند. این مورد شاید مهم ترین تفاوت این دو دسته پمپ محسوب شود. اما علاوه بر آن ها از دیگر وجه تمایزات پمپ دیافراگمی و بشکه کش، به نمونه های زیر می توان اشاره کرد.

  • پمپ های دیافراگمی صرفا در دو نوع برقی و بادی عرضه می گردند. اما پمپ های بشکه کش علاوه بر نوع بادی و برقی، دارای نوع سومی به صورت دستی نیز می باشند. نوع دستی از طریق بالا و پایین بردن اهرمی کار می کند که باید به صورت پیوسته توسط اپراتور حرکت کند.
  • متریال مورد استفاده در این پمپ ها نیز متفاوت از هم می باشد. پمپ های دیافراگمی دارای بدنه ای از جنس پلی پروپیلن، آلومینیوم، استیل و PTFE هستند. در مقابل پمپ های بشکه ای تنها در سه متریال استیل، پلی پروپیلن و PVDF موجود می باشند.
  • تفاوت دیگر همانطور که از تعاریف آن ها مشخص بود، ساختمان و نحوه عملکردشان می باشد. انواع دیافراگمی از نوع پمپ های رفت و برگشتی و پمپ های بشکه کش، جزو انواع گریز از مرکز به حساب می آیند.
  • همچنین مشخصات فنی پمپ های دیافراگمی شامل هد و دبی، به صورت کلی از انواع بشکه کش بالاتر می باشد.
  • مورد بالا در مورد پمپ بشکه ای و پمپ دیافراگمی بادی قیمت آن ها را نیز از هم متمایز می نماید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *