تجهیزات, کلرزن گازی

کلرزن گازی چیست ؟

کلرزن گازی

از آنجاییکه امروزه جمعیت و به تبع آن، شهر نشینی افزایش چشمگیری یافته است، مشکل کمبود آب و کاهش آب های زیرزمینی بیش از پیش نمایان شده است. به همین خاطر ضروری است که به تصفیه آب و فاضلاب آن هم به بهترین شکل ممکن پرداخته شود. کلرزن گازی که با نام کلریناتور گازی نیز شناخته می شود و کلرزن مایع از اصلی ترین تجهیزات برای این منظور محسوب می شوند.

از بین این دو نوع کلرزن، مدل گازی محبوب تر و پر استفاده تر از نوع مایع می باشد. به همین منظور در ادامه به بررسی این کلرزن، انواع، کاربرد ها و مزایا و معایب آن ها پرداخته خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید جهت خرید این دسته از تجهیزات و سایر موارد مرتبط با فروشگاه اینترنتی شهر پمپ تماس حاصل فرمایید.

کلرزن گازی چیست؟

به صورت کلی آلودگی های آب و فاضلاب در دو سطح آلودگی های اولیه و آلودگی های ثانویه قرار می گیرند که از بین بردن هر دو سطح صرفا با واحد های معمولی تصفیه خانه ها امکان پذیر نیست. به همین خاطر به منظور گند زدایی و ضد عفونی کردن آب و فاضلاب به صورت کامل باید از تجهیزات خاصی اعم از کلریناتور گازی استفاده شود تا از این طریق تمامی باکتری ها و آلودگی های آب یا فاضلاب ها از بین برود.

نحوه کار کلرزن گازی بر اساس تزریق پیوسته و مداوم گاز کلر، تحت عنوان ماده ضد عفونی کننده سیستم به سیال مد نظر می باشد که همین کلر گازی شکل قادر به از بین بردن آلودگی های ثانویه نظیر انواع جلبک و باکتری ها علاوه بر آلودگی های اولیه نیز می باشد.

کلریناتور گازی

اجزای کلریناتور گازی

این دستگاه ها در واقع نوعی سیستم هستند که از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. به این معنی که به خودی خود، تجهیز جداگانه ای نبوده و با کنار هم قرار دادن تجهیزات مختلف دیگر شکل می گیرند. فهرست اجزای تشکیل دهنده این تجهیزات به شرح زیر می باشد. شما می توانید برای آشنایی با هر یک از این دستگاه های ذکر شده در پایین، روی کلمه مورد نظر کلیک نمایید.

انواع کلرزن گازی

کلرزن های گازی فارغ از هر برندی که دارند، در دو دسته اتوماتیک و ساده تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی بر اساس مشخصات فنی پکیج های کلرزنی و نحوه عملکرد آن ها می باشد. در قسمت پایین به تعریف هر یک پرداخته شده است. بر اساس تفاوت هایی که در ادامه ذکر شده است، بدیهی است با توجه به ویژگی های مضاف موجود در نوع اتوماتیک در مقایسه با نوع ساده، قیمت اتوماتیک نیز از نوع ساده بالا تر باشد.

  1. مدل ساده

مدل ساده از کلرزن های گازی، متناسب با نامی که دارند، هوشمند نبوده و عملیات هایی همچون تزریق کلر به اندازه مشخص شده و نیز تعویض کپسول های گاز کلر خالی با کپسول های پر باید توسط اپراتور انجام شود. با توجه به دستی انجام شدن این موارد نیز احتمال اینکه تزریق پیوسته گاز کلر و یا مقدار تزریق آن، دچار تغییر، توقف یا اختلال شود، وجود دارد. از جمله اجزای کلریناتور گازی نوع ساده می توان به کپسول گاز کلر، انژکتور و وکیوم رگلاتور اشاره کرد.

کلرزن گازی ساده

  1. مدل اتوماتیک

این نوع از کلرزن ها بر خلاف نوع بالا، عملیات تزریق کلر را به صورت هوشمند و اتوماتیک انجام می دهند. میزان تزریق گاز کلر نیز بر اساس مواردی همچون دبی مورد نیاز برای آب و فاضلاب، میزان آلودگی موجود در آن ها و مقدار کلر خواهی شان مشخص شده و صورت می پذیرد.

با توجه به همین ویژگی نیز، کلریناتور گازی اتوماتیک علاوه بر اجزای ذکر شده در نوع ساده، قطعات دیگری شامل آنالایزر، شیر برقی و چنج آور را نیز دارا می باشند. چنج آور در واقع همان قطعه ای است که جای اپراتور را پر کرده و توسط آن و وکیوم رگلاتور، دو خط کپسول کلر می توانند در صورت نیاز و به صورت اتوماتیک وار بین هم جابه جا گردند.

کلرزن گازی اتوماتیک

کاربرد کلریناتور گازی

همانطور که در بالا هم ذکر شد، این تجهیزات برای صنعت آب و فاضلاب و به منظور عملیات تصفیه، طراحی و تولید شده اند. اما اینکه چه وظایفی بر عهده دارند و چه کار هایی در سیستم های تصفیه خانه انجام می دهند، به شرح زیر می باشد.

  • از بین بردن بیوارگانیسم ها
  • کنترل میزان بو و مقدار H2S
  • از بین بردن انواع لجن فله
  • کنترل میزان فوم
  • انجام اکسیداسیون آمونیاک
  • کاهش BOD
  • سفید و ضد عفونی کردن آب

مزایا و معایب کلرزن گازی

هرچند که کلرزن ها سیستم هایی متشکل از چندین دستگاه مختلف هستند، اما پکیج کلی آن ها به عنوان یک تجهیز واحد دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود. نمونه هایی از مهم ترین نکات مثبت این تجهیزات شامل:

  • عدم تولید رسوب یا سایر ترکیبات اضافی در آب و فاضلاب
  • گند زدایی کامل آلودگی های اولیه و ثانویه موجود در سیال مورد نظر
  • قابلیت تنظیم مقدار تزریق گاز کلر در نوع اتوماتیک آن ها
  • امکان عملکرد اتومات این تجهیز به کمک افزودن ادوات جانبی خاص
  • بسیار مقرون به صرفه در مقایسه با سایر روش های کلرزنی و گند زدایی
  • دارای هزینه های پایین نگهداری و هزینه های مربوط به موارد مصرفی

البته در هنگام خرید این تجهیزات لازم است که از معایب احتمالی آن ها نیز آگاه بود. به همین منظور در ادامه به نکات منفی موجود برای این کلرزن ها نیز پرداخته شده است.

  • قیمت بالای خود دستگاه های کلرزن اتوماتیک و ساده و نیز هزینه های اولیه راه اندازی آن ها
  • احتمال بروز مسمومیت در صورت وجود نشتی به دلیل خطرناک بودن گاز کلر
  • نیاز به اپراتور خبره، آموزش دیده و حرفه ای در مدل های ساده آن ها

نحوه خرید کلریناتور گازی و انتخاب آن

برای خرید کلرزن ها و داشتن انتخابی صحیح و متناسب با سیستم تصفیه خانه مد نظر، لازم است نکاتی خاص که در ادامه مطرح شده است را در نظر گرفت. این نکات را باید به هر یک از اجزای آن ها نیز برای خرید نسبت داد. از آنجاییکه شهر پمپ عرضه کننده تمامی محصولات کلرزن گازی می باشد، مرجعی مناسب جهت استعلام قیمت و دریافت مشاوره رایگان در این زمینه محسوب می شود. برای این موارد با ما در ارتباط باشید.

  • انتخاب برندی مناسب و با کیفیت با توجه به سیستم
  • توجه به نوع سیال اعم از آب یا فاضلاب برای گند زدایی
  • میزان دبی سیال مورد نظر
  • محل کلرزنی (مانند مخازن هوایی، زمینی، داخل خطوط لوله، کانال ها و غیره …)

فروش اینترنتی کلرزن گازی

خرید اینترنتی تجهیزات کلرزنی، این امکان را به مشتریان می دهد که با چند کلیک ساده از تمامی مدل های موجود مطلع شده و لیست قیمت هر یک از آن ها را تنها با یک تماس تلفنی به دست آورند. این موضوع باعث می شود که با وجود داشتن خریدی آگاهانه و مناسب تا حد زیادی در زمان خرید هم صرفه جویی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *