پمپ, تجهیزات

سیستم های گرمایشی و سرمایشی در صنعت

انواع-سیستم-های-گرمایشی-و-سرمایشی-در-صنعت

انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی در صنعت و ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما باید الزامات و نیاز های فضای مورد نظر را بدانیم تا بتوان مناسب ترین سیستم گرمایشی و سرمایشی را انتخاب کنیم. زیرا شرایط دما و رطوبت نسبی برای مکان های مختلف، متفاوت می باشد. در این مقاله قصد داریم مطالبی راجع به انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی در صنعت ارائه دهیم.

مناسب ترین سیستم گرمایشی و سرمایشی

یک فضای صنعتی می ‌تواند یک سالن تولید، سوله و یا کارخانه باشد. که باید شرایط مطبوع مانند دما، رطوبت، تمیزی هوا و گردش هوا به خوبی با شرایط استاندارد تطبیق داشته باشد. بهبود وضعیت تهویه و هوای داخل کارخانه ‌ها و سوله‌ ها باعث بالا رفتن راندمان کاری پرسنل می شود. همچنین نقش مهمی در کاهش صدمات ناشی از آلودگی ها به ماشین‌آلات و تجهیزات ایفا می‌ کند. در واقع سیستم‌ های گرمایش و سرمایش سوله های صنعتی و کارگاه ‌های تولیدی بر مبنای کنترل آلاینده‌ ها و صرفه ‌جویی در مصرف انرژی تولید می ‌شوند.

این تجهیزات بر اساس نوع کاربرد و مدل آن دارای انواع مختلفی می باشند. از همین رو قیمت سیستم سرمایش و گرمایش صنعتی های مختلف با هم متفاوت است. به همین دلیل باید این سیستم ها بر اساس محیطی که می خواهند در آن قرار بگیرند و نوع کاربری انتخاب شوند. در ادامه به برخی از این تجهیزات اشاره می شود.

 

قیمت-سیستم-سرمایش-و-گرمایش-صنعتی

انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی

انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی از لحاظ کاربرد شامل دو دسته ی صنعتی و غیر صنعتی هستند. طراحی سیستم های گرمایشی و سرمایشی در صنعت به گونه ‌ای است. که قدرت و عملکرد آن ها برای انتقال دما از نمونه های غیرصنعتی بیشتر می باشد. به همین دلیل قیمت سیستم سرمایش و گرمایش صنعتی نیز بیشتر است.

دسته ی دیگر انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی سیستم های تک واحدی و سیستم های تهویه مطبوع مرکزی می باشد.

سیستم های مرکزی

تجهیزات این سیستم ها معمولا خارج از فضای مورد نظر است. که  محیط را به طور غیر مستقیم گرم یا خنک می ‌کند. به عنوان مثال سیستم های انتقال دمای مرکزی در جایی خارج از خانه مانند موتورخانه یا پشت بام قرار می گیرند و از طریق تجهیزات جانبی که در خانه تعبیه شده‌اند ایفای نقش می‌ کنند.

سیستم های تک واحدی

این سیستم ها همه ی ویژگی های سیستم مرکزی را دارند و فقط برخی از مزایا و تجهیزات جانبی به آن ها اضافه شده است. نظیر سیستم مطبوع مرکزی گازسوز GHP و سیستم تهویه ی مطبوع الکتریکی VRF.

تقسیم بندی دیگر از نظر عملکرد که شامل تابستانی، زمستانی و تلفیقی از این دو می باشد.

سیستم های تابستانی

نظیر انواع چیلر، هواساز و فن کویل که وظیفه ی انتقال آب سرد به واحدهای مسکونی را بر عهده دارند.

سیستم های زمستانی

 مثل سیستم های هیتینگ و موتورخانه‌ ای که از طریق تجهیزاتی مانند رادیاتور باعث گرم شدن فضای خانه می شود.

سیستم های تلفیقی یا چهار فصل

این سیستم ها نیز به صورت ترکیبی می توانند در تمام فصل های سال مورد استفاده قرار بگیرند.

در ادامه چند نمونه از پر کاربرد ترین سیستم های گرمایشی و سرمایشی در صنعت را معرفی می کنیم.

هواساز

یک مورد از سیستم های گرمایش و سرمایش سوله های صنعتی و سالن ها هوا ساز ها هستند. از طریق یک کویل مخصوص آب گرم یا بخار داغ درون هوا ساز که با لوله کشی به بویلر وصل می شود عمل گرمایش انجام می شود. همچنین می توان از طریق اتصال به چیلر (دستگاه خنک کننده) عمل سرمایش انجام گیرد.

 

مناسب-ترین-سیستم-گرمایشی-و-سرمایشی

یونیت هیتر

یکی دیگر از مناسب ترین سیستم گرمایشی و سرمایشی یونیت هیتر ها هستند. این سیستم ساختار ساده‌ ای دارد و از تعدادی کویل و یک فن تشکیل شده است. این تجهیزات توانایی وارد کردن هوای تازه را ندارند. از ویژگی های آن این است که به دلیل فن مخصوص به کار رفته در آن توانایی بالایی در پرتاب هوا دارند. از همین رو در مکان هایی که سقف بلند دارند بسیار مناسب هستند. به صورت زمینی و دیواری نیز قابل نصب می باشند.

ایرواشر و زنت

سیستم های ایرواشر و زنت دستگاه هایی هستند که ظاهری شبیه هواساز دارند. فرآیند گرمایش در آن ها نیز شبیه هواساز است. ولی برای عملیات سرمایش مانند هوا ساز به چیلر نیاز ندارند. برای همین قیمت آن نسبت به سیستم های دیگر کمتر است و مصرف انرژی کمتری نیز دارند.

اکونوپک

این دستگاه نیز مانند دستگاه های ایرواشر و زنت است و فقط سیستم گرمایش آن متفاوت می باشد. به این صورت که به جای استفاده از بویلر  و کویل آب گرم از یک مشعل گاز سوز استفاده می شود. همچنین در اکونوپک انواع فیلتر ها برای تصفیه ی هوا نصب شده و قابلیت افزودن تجهیزات رطوبت زنی نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *