الکتروموتور, پمپ, تجهیزات

ابعاد بدنه و عایق الکتروموتور

ابعاد-بدنه-الکتروموتور

از کاربرد الکتروموتور ها می توان در صنعت و وسایل خانگی نام برد. این وسیله انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. که به صورت دوار و خطی موجود است. می توانید با مراجعه به مقالات قبلی راجع به انواع، اجزای آن و همچنین نحوه شست و شوی و کاربرد الکتروموتور اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دراین مقاله ابعاد بدنه الکتروموتور یا فرم سایز الکتروموتور را توضیح می دهیم. همین طور راجع به طبقه بندی عایق های الکتروموتور نیز توضیحاتی ارائه می شود.

ابعاد بدنه الکتروموتور

اطلاع از ابعاد بدنه الکتروموتور یا فرم سایز الکتروموتور جهت استفاده ی آسان تر از آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. ابعاد بدنه الکتروموتور ها بر اساس توان آن ها استاندارد شده است. یعنی هر چقدر توان الکتروموتور بیشتر باشد سایز موتور نیز به نسبت آن بزرگ تر می شود. این فرم سایز الکتروموتور که در جداول قابل دسترسی هستند. ابعاد مهمی مانند قطر شفت الکتروموتور، ابعاد موتور، فاصله ی بین پایه ها ، قطر پیچ ها و… را شامل می شود.

همچنین این ابعاد برای راه اندازی و محل نصب الکتروموتور ها حائز اهمیت است. الکتروموتور ها بر اساس نوع سیستم یا محل نصب به صورت عمودی، افقی، روی پایه و با فلنج یا بدون فلنج می باشد. معمولا فرم سایز الکتروموتور ها به صورت یک کد مشخص می شود. این کد ها طبق قوانین بر مبنای استاندارد IEC و NEMA می باشند.

قطر-شفت-الکتروموتور
بر اساس استاندارد NEMA
  • اندازه فاصله طولی سوراخ های پایه موتور
  • اندازه پایه های نصب
  • ارتفاع شفت
  • قطر شفت الکتروموتور
  • طول شفت
بر اساس استاندارد IEC

H: فاصله بین مرکز شفت تا زیر پایه ها در دید از مقابل

A: فاصله بین خطوط مرکزی محل پیچ پایه ها در دید از مقابل

B: فاصله بین خطوط مرکزی پیچ های یک پایه در دید از کنار

C: فاصله بین مرکز نزدیکترین پیچ پایه تا شانه شفت

K: قطر محل قرارگیری پیچ پایه

D: قطر شفت

E: طول شفت

OD نیز در جداول ابعاد اطلاعات مربوط به شفت را مانند قطر داخلی و خارجی شفت، طول شفت موتور و ابعاد پیچ را نشان می دهد.

عایق های الکتروموتور

با توجه به درجه حرارت الکتروموتور ها طبقه بندی عایق بندی آن ها در محیط های مختلف کاری در چهار کلاس A , B , F , H می باشد. این نوع تقسیم بندی نیز بر اساس NEMAتوسط انجمن بین المللی تولیدکنندگان تجهیزات الکتریکی انجام گرفته است.

اکثر الکتروموتور ها در کلاس F و به ندرت در کلاس A کار می کنند. الکتروموتور ها تحت تاثیر دمای محیط قرار می گیرند که اصطلاح آن Temperature Ambient می باشد. در این طبقه بندی دمای ابتدایی 40درجه که با یک رنج حرارتی استاندارد شده است. در واقع هر کلاسی ترکیبی از دمای محیط و دمای مجاز معادل ماکزیمم دمای سیم پیچ ها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *