پمپ, پمپ حلزونی, پمپ سانتریفیوژ

انواع پمپ های گریز از مرکز

انواع-پمپ-های-گریز-از-مرکز

انواع پمپ های گریز از مرکز از طریق نیرویی که به سیال وارد می کنند باعث افزایش فشار آن می شود. که عملکرد آن توسط نیروی گریز از مرکز می باشد. در این مقاله نیز قصد داریم انواع پمپ های گریز از مرکز را معرفی کنیم.

پمپ گریز از مرکز

با روشن شدن الکتروموتور انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. به این صورت که این انرژی باعث چرخیدن پروانه ها می شود. در نتیجه فشار سیالی که وارد پروانه ها شده است از این طریق افزایش می یابد. در نهایت سیالات با فشار زیاد پمپاژ می شوند. شکل آن ها به صورت یک یا چند طبقه و همچنین نسبت به پمپ می توانند به صورت عمودی و افقی نیز نصب شوند.

 هد و دبی دراین پمپ ها رابطه ی عکس دارند. به این شکل که وقتی دبی زیاد می شود هد آن کاهش می یابد. که این تغییرات به صورت منحنی هد و دبی نشان داده می شود.

منحنی راندمان پمپ گریز از مرکز نیز تغییراتی است که از آغاز تا آخر عملکرد پمپ را نمایش می دهد. در منحنی راندمان پمپ گریز از مرکز محدوده ای که هد و دبی پمپ به حداکثر می رسند. می توان گفت بهترین نقطه ی راندمان عملکرد پمپ می باشد.

این پمپ ها در صنایع مختلفی کاربرد های فراروانی دارند. مانند صنایع پتروشیمی، کاغذ سازی، صنایع غذایی، شیمیایی و آب و فاضلاب، فلزات. دیگر کاربرد آن به عنوان پمپ استخری است که برای تصفیه آب استخر و… به کار می رود.

مزایا و معایب پمپ گریز از مرکز

از مزایای آن می توان اشاره کرد که نسبت به راندمان کاری بالا انرژی کمی مصرف می کنند. همچنین قیمت پمپ گریز از مرکز ارزان است و هزینه ی تعمیر و نگهداری پایینی دارد. دارای تنوع زیادی است ولی ساختار و تولید ساده ای دارند و فشار یکنواختی تولید می کنند.

علاوه بر داشتن مزایای زیاد معایبی نیز دارد. به عنوان نمونه راندمان آن هنگام بالا بودن دبی به سرعت افت می کند. هد پایینی دارد و نمی توانند به خوبی سیالات غلیظ را پمپ کنند. وقتی اجزای پمپ گریز از مرکز بالانس نباشند دچار ارتعاش زیادی می شود که منجر به آسیب به اجزا و خرابی آن ها می شود.

اجزای پمپ گریز از مرکز

اجزای پمپ گریز از مرکز

  • الکتروموتور
  • پروانه ها
  • کوپلینگ
  • یاتاقان
  • مکانیکال سیل
  • محفظه

انواع پمپ های گریز از مرکز

این پمپ ها انواع بسیاری دارند که متناسب با سیال از متریال مختلفی ساخته می شوند. از طریق کاتالوگ پمپ گریز از مرکز می توانید پمپ مناسب خود را انتخاب نمایید. قیمت پمپ گریز از مرکز نیز متناسب با نوع پمپ مختلف است. شما می توانید جهت دریافت کاتالوگ پمپ گریز از مرکز ، استعلام قیمت و مشاوره راجع به انواع پمپ ها با ما در شهر پمپ تماس بگیرید. ضمنا ارسال تمام محصولات ما به صورت رایگان می شود.

پمپ شعاعی

پروانه های این نوع پمپ به هم نزدیک هستند. که این پروانه ها باعث افزایش فشار سیال می شود. به همین دلیل این پمپ ها می توانند در فاصله های زیادی سیالات را منتقل کنند.  

پمپ جریان محوری

وقتی احتیاج به افزایش دبی باشد این پمپ ها مورد استفاده قرار می گیرند. سیال از طریق ورودی به صورت موازی وارد پروانه ها می شود و تقریبا به همان صورت خارج می شود. به همین دلیل فشار تغییری نمی کند و ثابت می ماند. شکل پروانه های آن نیز به شکل ملخی است به همین دلیل با نام پمپ ملخی نیز شناخته شده اند.    

جریان مختلط

این نوع پمپ ترکیبی از دو مدل پمپ قبلی است که دارای ورودی و خروجی در تیغه ها می باشد. وقتی سیال به صورت موازی وارد شده از انتهای پروانه با دبی و فشار زیاد خارج می شود. به همین دلیل جریان مختلط نامیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *