پمپ, پمپ آب خانگی, لوازم جانبی

تعویض لوله های فرسوده ساختمان

تعویض لوله های فرسوده ساختمان

امروزه پمپ ها نقش مهمی را در سیستم های آبرسانی آپارتمان ها ایفا می نمایند. به همین خاطر توجه به نحوه عملکرد صحیح آن ها در لوله کشی، امری ضروری است. اما عدم کارکرد درست این پمپ ها گاهی دلایلی به جز خود پمپ و لوازم جانبی آن را دارد. از جمله آن ها می توان به لوله کشی ساختمان و در واقع تعویض لوله های فرسوده ساختمان در صورت نیاز اشاره کرد. تعویض لوله کشی ساختمان از آنجایی حائز اهمیت است که با انجام به موقع، می توان از خسارات ناشی از آن به سادگی جلوگیری نمود.

علی الخصوص که تعیین زمان مناسب تعمیر این لوله کشی ها نیز به راحتی قابل تشخیص بوده و در ادامه به تشریح مفصل آن پرداخته شده است. علاوه بر این مورد، از دیگر نکات مهم در تعویض لوله کشی های فرسوده ساختمان ، نحوه انجام این عملیات است که به همین خاطر باید حتما توسط افراد متخصص صورت پذیرد. شهر پمپ در ادامه پیش از ذکر این موارد ابتدا به مضرات عدم تعویض لوله کشی ساختمان پرداخته است.

عوارض عدم تعویض لوله کشی ساختمان

به منظور پی بردن به اهمیت بازسازی لوله کشی های ساختمان، ابتدا باید به بررسی مشکلات احتمالی عدم انجام این بازسازی پرداخته شود. چراکه در صورت بی توجهی به بحث تعمیرات این لوله ها، خسارات بسیار زیادی وارد خواهد شد. در ادامه به مهم ترین این موارد پرداخته شده است:

  • هدر رفتن بیش از حد آب
  • افزایش میزان آب مصرفی و به تبع آن افزایش هزینه های مربوط به مصرف آب
  • احتمال گسترش محل ترکیدگی لوله های آب و بیشتر شدن خسارات در صورت عدم تعمیر به موقع
  • افزایش هزینه های ناشی از تعویض لوله های فرسوده ساختمان به دلیل فوق الذکر
  • بروز لکه های نم روی دیوار ها
  • به وجود آمدن بوی بد حاصل از گرفتگی لوله ها

تعویض لوله کشی ساختمان

نشانه های تعویض لوله های فرسوده ساختمان

با توجه به مطالب بالا به این نکته پی بردیم که عدم توجه به فرسودگی و تعویض لوله کشی ساختمان ، می تواند خسارات جبران ناپذیری به ساکنین وارد نماید. بنابراین لازم است در صورت نیاز در اولین فرصت، اقدام به اصلاح این لوله کشی ها نمود. تعیین زمان مناسب برای این منظور نیز به سادگی امکان پذیر بوده و تنها کافی است در صورت مشاهده علائمی خاص، اقدام به تعمیر یا تعویض لوله های فرسوده ساختمان نمود. در ادامه به تشریح این موارد پرداخته شده است.

  1. افت فشار

از جمله مهم ترین نشانه های تعویض لوله کشی ها، مشاهده افت فشار در جریان آب می باشد. علت آن نیز به این خاطر است که برخی لوله های آب قدیمی تر از جنس گالوانیزه ساخته شده اند و به همین خاطر سطح داخلی آن ها در اثر گذشت زمان، پوسیده می شود و در نتیجه قطر آن ها کاهش می یابد.

همین امر باعث کاهش آب عبوری از لوله ها و نهایتا افت فشار در آب خواهد شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که تنها راه حل این مشکل، تعویض لوله ها بوده و قرار دادن پمپ های آب خانگی برای افزایش فشار در این وضعیت، تنها منجر به فشار بیش از حد به لوله ها شده که باعث ترکیدگی آن ها می گردد.

  1. وجود نشتی یا ترکیدگی

از دیگر نشانه های تعویض و بازسازی لوله کشی ها، وجود نشتی یا ترکیدگی در آن هاست که با بروز لکه های رطوبت روی دیواره های ساختمان، خود را نشان می دهد. از جمله دلایل ترکیدگی در لوله کشی ها نیز می توان به فرسودگی لوله ها ناشی از تکان های شدید آپارتمان ها در طول سالیان متمادی، اجرای نادرست لوله کشی ها، سوراخ شدن لوله ها توسط مته یا هر جسم تیز دیگر و مسدود شدن لوله ها اشاره نمود.

  1. بازسازی خانه و تغییر دکوراسیون

در مواردی همچون بازسازی کلی آپارتمان و یا ایجاد تغییر در پلان داخل هر واحد به منظور تغییر مکان اتاق ها باید پیش از شروع، عمر لوله های آب ساختمان بررسی شود. در صورت بیشتر بودن عمر آن ها از 10 سال، به منظور جلوگیری از هزینه های بیشتر، توصیه می شود تعویض لوله های فرسوده ساختمان علی الخصوص فضا های خیس آن نظیر سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه صورت پذیرد.

لوله کشی آب

  1. تغییر سیستم های حرارتی ساختمان

تغییر سیستم های گرمایشی، به طور مثال تبدیل آن از موتورخانه به پکیج دیواری از دیگر مواردی است که نیازمند تعویض لوله کشی ساختمان می باشد.

  1. احتمال یخ زدگی (عدم عایق بندی صحیح)

یکی از موارد قابل توجه در نگهداری لوله های آب آپارتمان ها عایق بندی کامل آن هاست. علت این عایق بندی نیز جلوگیری از افزایش استهلاک لوله کشی ها که به دلیل یخ زدگی حاصل از تغییر شرایط آب و هوایی منطقه ایجاد می گردد، می باشد.

  1. تغییر رنگ و بوی آب

از دیگر علامت های بسیار ساده که نشان دهنده تعویض لوله کشی ساختمان هاست، تغییر در رنگ و بوی آب می باشد. چراکه علت این تغییر، پوسیده شدن لوله ها و نفوذ رسوب های ناشی از آن در آب می باشد.

هزینه تعمیر لوله کشی آب ساختمان

از جمله موضوعات مهم برای تعویض لوله های فرسوده ساختمان ، میزان هزینه آن می باشد. به صورت کلی این موارد همچون تعمیرات تجهیزاتی مانند پمپ، الکتروموتور و گیربکس به سادگی قابل محاسبه نیست و جهت تخمین مبلغ دقیق آن، باید به مجموعه ای از عوامل متعدد توجه نمود. در تعمیر و بازسازی لوله های ساختمان ها، این عوامل شامل موارد ذکر شده در پایین می شود:

  • اندازه قطر لوله ها
  • اندازه طول لوله کشی مورد نظر برای تعویض
  • جنس لوله ها
  • مقدار و نوع خرابی و میزان پیچیدگی تعمیر آن
  • زمان مورد نیاز برای انجام این اصلاحات و رفع مشکلات موجود
  • قیمت تجهیزات مصرفی و تعویضی مورد استفاده
  • هزینه های ناشی از تخریب دیوار، کف و سقف
  • هزینه عایق کاری و عملیات هایی همچون بست کاری

تعمیر لوله کشی آب ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *