بوستر پمپ, پمپ

تفاوت بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی

تفاوت بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی

به صورت کلی پیشرفت تکنولوژی همواره در مسیر بهبود زندگی انسان ها بوده است. از جمله استفاده های تکنولوژی در ساخت تجهیزات صنعتی همچون پمپ ها و علی الخصوص بوستر پمپ ها می باشد. در این مقاله قصد داریم به تفاوت بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی به عنوان انواع بوستر پمپ بپردازیم. البته پیش از تشریح آن ابتدا به این موضوع خواهیم پرداخت که بوستر پمپ دور متغیر یا آبرسانی و نیز بوستر پمپ دور ثابت یا بوستر پمپ آتش نشانی چیست و چه شباهت هایی با هم دارند. 

تعاریف

بوستر پمپ آتش نشانی (دور ثابت)

در پاسخ به این که بوستر پمپ آتش نشانی چیست ، همانطور که از نام گذاری دیگر آن با نام بوستر پمپ دور ثابت مشخص است، این بوستر پمپ ها از اتصال چندین پمپ به صورت سری یا موازی به هم تشکیل شده اند که قابلیت ثابت نگه داشتن فشار را روی یک مقدار مشخص دارند. به همین خاطر و با توجه به اینکه امکان تامین فشار های بسیار بالا را دارند، غالبا برای مصارف آتش نشانی و سیستم های اطفا حریق مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه عملکرد آن ها نیز همچون سایر انواع بوستر پمپ به این ترتیب است که در صورت عدم مصرف آب، نیازی به استفاده از آن ها در سیستم نبوده، بنابراین پمپ های آن خاموش می شوند و در صورت افت فشار در مدار، این پمپ ها مجددا شروع به کار  می کنند تا این افت فشار را جبران نمایند.

بوستر پمپ آتش نشانی چیست

بوستر پمپ آبرسانی (دور متغیر)

انواع بوستر پمپ آبرسانی که با نام بوستر پمپ دور متغیر نیز شناخته می شوند، دبی و فشار مورد نیاز در سیستم را با استفاده از تغییر در سرعت الکتروموتور متصل به بوستر پمپ تامین می نمایند. به این صورت که این تغییر در سرعت موتور منجر به تغییر در سرعت گردش پمپ ها می شود. جهت اعمال این تغییرات نیز از تجهیزاتی همچون اینورتر های تابلو فرمان در تابلو برق بوستر پمپ ها استفاده می گردد. با توجه به این توضیحات غالب کاربرد های این نوع از بوستر پمپ ها در مصارف خانگی و سیستم های آبرسانی می باشد.بوستر پمپ آبرسانی ( بوستر پمپ دور متغیر )

شباهت بوستر پمپ آتش نشانی و بوستر پمپ آبرسانی

با وجود تفاوت بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی ، از آنجاییکه هر دو دسته از این محصولات جزو انواع بوستر پمپ محسوب می شوند، بنابراین بدیهی است که دارای ماهیت یکسانی باشند. همین موضوع نیز از جمله وجه اشتراکات آن ها محسوب می شود. موارد ذکر شده در پایین از دیگر شباهت های بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت به هم می باشد. لازم به ذکر است که شهر پمپ از جمله سازندگان نمونه های سفارشی و عرضه کننده مدل های آماده این محصولات به مشتریان محترم می باشد. برای دریافت خدمات کافی است با ما تماس بگیرید.

  • هر دو وظیفه افزایش فشار سیالات را به منظور پمپاژ آن ها بر عهده دارند.
  • سیال مورد استفاده در هر دو مدل، غالبا آب می باشد.
  • ساختمان کلی، شکل ظاهری و غالب قطعات و لوازم جانبی استفاده شده در هر دو بوستر پمپ یکسان است.
  • از جمله این لوازم، تابلو برق آن ها می باشد که تنها تفاوت هایی جزئی در اجزا و قابلیت های آن ها در دو مدل وجود دارد.
  • نحوه عملکرد هر دو دقیقا مشابه هم می باشد.

تفاوت بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی

به منظور داشتن انتخابی صحیح بین انواع بوستر پمپ ، لازم است شناخت کاملی از موارد تفاوت بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی داشت. به همین منظور در ادامه به ذکر این تفاوت ها به صورت کامل پرداخته شده است. البته شما می توانید از مشاوره های رایگان کارشناسان ما نیز جهت داشتن انتخابی صحیح در زمینه خرید محصولات بوستر پمپ بهره مند شوید.

  • مدل آتش نشانی بر خلاف مدل آبرسانی فاقد اینونتر (کلکتور) و پرشر ترانسمیتر در تابلو برق خود می باشد.
  • وجود دستگاه اینورتر در بوستر پمپ ها باعث می شود که آن ها به صورت ناگهانی خاموش و روشن نشوند. به همین خاطر انواع بوستر پمپ آبرسانی نسبت به انواع آتش نشانی احتمال خرابی کمتری داشته و به تبع آن هزینه ی سرویس و نگهداری شان هم پایین تر می باشد.
  • تنها کاربرد انواع بوستر پمپ دور ثابت (آتش نشانی)، برای موارد اطفا حریق است. این در حالیست که بوستر پمپ دور متغیر (آبرسانی) برای هر نوع کاربردی که نیازمند پمپاژ آب با فشار مناسب است، می باشد.

انواع بوستر پمپ

از دیگر تفاوت ها

  • با توجه به کاربرد های ذکر شده این دو مدل در بالا، مدل آتش نشانی، عملکرد دائمی ندارد و تنها مواقعی خاص همچون آتش سوزی شروع به کار می کند. در مقابل مدل های آبرسانی باید به صورت پیوسته در حال کار و پمپاژ سیال می باشند.
  • در ساختمان نوع آتش نشانی، به ازای هر پمپی که وجود دارد، یک پرشر سوئیچ هم قرار می گیرد تا در صورت عمل نکردن یکی از پمپ ها دیگری شروع به کار کند. چراکه موارد استفاده از آن ها در مواقع اضطراری بوده و امکان پذیرش ریسک کار نکردن را ندارند. اما نوع آبرسانی نیاز به این لوازم ندارند.
  • پس با توجه به نکته بالا بوستر پمپ های آتش نشانی بر خلاف بوستر پمپ های آبرسانی، نیاز به چکاپ های دوره ای برای اطمینان از سالم بودن آن ها دارند.
  • از دیگر تفاوت بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی وجود یک قطعه اضافی به نام پمپ تست (جوکی پمپ) در انواع آتش نشانی است که وظیفه راه اندازی سایر پمپ ها را بر عهده دارد. اما انواع آبرسانی در ساختار خود نیاز به این پمپ ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *