پمپ, مخزن آب, منبع تحت فشار

منبع کویل دار چیست

منبع-کویل-دار-چیست

یکی از بهینه ‌ترین روش ها برای تولید آب گرم مصرفی و ذخیره ی آن، استفاده از مخزن کویل دار است. مخزن کویل دار یا منبع کویلی، مخزنی است گالوانیزه در ظرفیت های 200 تا 10000 لیتر با کویلی مسی یا استیل. که به منظور تامین آب گرم مصرفی در واحد های خانگی، تجاری و صنعتی از آب گرم یا بخار خروجی از دیگ یا بویلر استفاده می نماید.

این منابع مکانیزمی شبیه آبگرمکن ها دارند. با این تفاوت که شعله ی آتش مستقیم به بدنه ی مخزن نمی خورد. و آب سرد ورودی به مجتمع در مجاورت کویلی که با بخار یا آب گرم از درون داغ شده است، گرم می شود. و سپس از طریق پمپ به درون واحد ها پمپاژ می شود.

در ادامه به طور مفصل متوجه می شویم منبع کویل دار چیست. و درباره ی انواع آن که شامل منبع کویل دار افقی و ایستاده است توضیحاتی ارائه می شود.

منبع کویل دار چیست

در این نوع منابع آب داغ یا بخاری که توسط دیگ تهیه شده، داخل یک کویل حرارتی گردش نموده. که معمولاً این کویل از چند شاخه لوله ی رفت و برگشتی از جنس مس تشکیل می ‌شود. که پس از تبادل حرارت با دیوار لوله ی مسی از کویل خارج می ‌گردد. این تبادل حرارت انجام شده باعث گرم شدن لوله ی مسی و در نتیجه، گرم شدن آب سرد لوله ی خارجی می ‌شود.

یکی از مزایای مخزن کویل دار این است که آب مصرف نشده در سیستم، طی یک مسیر برگشتی، دوباره به داخل منبع هدایت می شود. این امر باعث می شود مصرف انرژی کاهش یابد و بازدهی دستگاه افزایش پیدا کند. منبع کویل دار جهت گرم کردن هر گونه سیالی کاربرد دارد. بیشترین کاربری آن نیز در موتورخانه ی ساختمان و پکیج ‌های مخزن‌ دار می باشد. علیرغم رواج پکیج ‌ها، برای تامین آب گرم ساختمان ها هنوز هم این منابع بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع منبع کویل دار

این مخازن از لحاظ نحوه ی قرار گیری به دو نوع تقسیم می شوند. منبع کویل دار افقی یا خوابیده و منبع کویل دار ایستاده یا عمودی. معمولا از منابع کویل دار ایستاده در اکثر موتورخانه های صنعتی استفاده می شود. اما از منبع کویل دار افقی در موتورخانه هایی که محدودیت ارتفاع وجود داشته باشد استفاده می کنند.

منبع کویل دار افقی

این مدل مخزن به صورت افقی روی زمین  با پایه نصب می شود. این مخزن از ظرفیت 200 لیتر تا 10000 لیتر ساخته می شود. این مخزن به دلیل فشار نسبتا ثابت، با سایز ثابت و ضخامت ورق معین تمامی سطح داخلی منبع انتخاب می شود.

منبع-کویل-دار-افقیمنبع کویل دار ایستاده

منبع کویل دار ایستاده یا عمودی به دلیل اشغال فضای کمتر در موتورخانه طرفداران زیادی دارد. ساخت منبع کویل دار ایستاده بر حسب ظرفیت مورد نیاز خریدار قابل ساخت می باشد. ابعاد این منبع برای نصب و قرار گیری در موتورخانه و ورود آن از درب موتورخانه باید مورد توجه قرار بگیرد.

منبع-کویل-دار-ایستاده

انتخاب منبع کویل دار

عواملی که در تعیین ضخامت ورق منبع کویلی حائز اهمیت است، ظرفیت حجم و فشار آبی که درون مخزن می باشد. همچنین دمای سیال داخل منبع و ضریب خوردگی آبی که درون مخزن مورد استفاده قرار می گیرد، می توان اشاره کرد.  قیمت منبع کویل دار نیز بر همین اساس مشخص می شود. می توانید از کاتالوگ منبع کویل دار نیز برای انتخاب راحتر استفاده نمایید. شما می توانید برای دریافت کاتالوگ منبع کویل دار و استعلام قیمت منبع کویل دار با شهر پمپ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *