پمپ, پمپ آب خانگی, کلید پرشر ترانسمیتر, کلید پرشر سوئیچ, لوازم جانبی

نحوه نصب پرشر سوئیچ و پرشر ترانسمیتر

نحوه نصب پرشر سوئیچ و پرشر ترانسمیتر

در ساختمان های مسکونی معمولا در سیستم های پمپاژ آب، فشار خط متغیر است. به این منظور برای کنترل و تنظیم تغییرات فشار از قطعاتی خاص استفاده می شود. پرشر ترانسمیتر و پرشر سوئیچ پمپ از جمله این اجزا هستند که بکارگیری آن ها کمک بسیاری می کند. در ادامه جهت آشنایی بیشتر علاوه بر تعریف مختصری از آن ها نحوه نصب پرشر سوئیچ و نحوه نصب ترانسمیتر فشار را شرح می دهیم. 

نحوه کار پرشر سوئیچ

وسیله یا تجهیزی که فشار خط را کنترل می کند پرشر سوئیچ الکترونیکی نام دارد. نحوه کار پرشر سوئیچ به این صورت است که اگر فشار به وجود آمده از حد مشخص شده برای آن بیشتر یا کمتر باشد، باعث قطع و وصلی کنتاکت داخل آب می شود. به این ترتیب با قطع و وصل این کنتاکت می توان مدار فرمان تابلو برق یا ادوات برقی را قطع و وصل کرد.

همین طور تغییر فشار و یک تغییر مکانیکی در انواع پرشر سوئیچ باعث تغییر وضعیت این تیغه (کنتاکت) هم می شود. از این موضوع برای تغییر حالت مدارات برقی و دیگر تجهیزات نیز استفاده می شود. درجه تنظیم فشار این سوئیچ عبارتند از: 0 تا 10 ، 0 تا 14 یا 0 تا 16 بار فشار. هر بار فشار در این موارد معادل 10متر عمودی می باشد.

انواع پرشر سوئیچ ها با توجه به تعداد ترمینالی که دارند به پرشر سوئیچ دو ترمیناله و سه ترمیناله تقسیم می شوند. نوع اول دارای دو ترمینال است که زمان عملکرد آن هنگام رد شدن فشار بیش از حد، کنتاکت بسته می شود. در مدل سه ترمیناله همه این ترمینال ها در قطع و وصل پمپ دخیل می باشند.

از کاربرد های پرشر سوئیچ پمپ در مواردی است که از پمپ آب خانگی با توان بالا برای تقویت آب ساختمان استفاده می شود. به این ترتیب نحوه کار پرشر سوئیچ پمپ به این شکل است که باعث اتومات شدن پمپ شده و با توجه به فشار آب ساختمان قطع و وصل می شود. برای مطالعه بیشتر راجع به پرشر سوئیچ و انواع آن کلمه ی لینک شده را کلیک نمایید.

نحوه کار پرشر سوئیچ پمپ

 

نحوه نصب پرشر سوئیچ

پس از نصب پمپ آب و یا بوستر پمپ آتش نشانی با قرار دادن شیر یک طرفه و شیر فلکه از خروجی پمپ بر روی خط لوله با اتصالات مخصوص آن پرشر سوئیچ پمپ نصب می شود. نحوه سیم کشی پرشر سوئیچ نیز به یکی از دو روش زیر انجام می گیرد. یا وارد تابلوی برق می شود و مدار فرمان کنتاکتور پمپ را تحت تاثیر قرار می دهد.

و مورد دیگر نحوه سیم کشی پرشر سوئیچ اینگونه است که مستقیما برق پمپ را قطع و وصل می کند که دارای پیچ تنظیم فشار می باشد. هر چقدر پیچ سفت تر شود، فشار خط بیشتر می شود و بالعکس. توسط گیج فشار نیز این فشار خط مشاهده می شود. این قطعه به دو نوع قابل تنظیم و غیر قابل تنظیم تقسیم می شود. که در تصویر بالا نحوه نصب پرشر سوئیچ بر روی خط نشان داده شده است.

نحوه سیم کشی پرشر سوئیچ

عملکرد پرشر ترانسمیتر 

یک وسیله دیگر سنجش جهت فشار پرشر ترانسمیتر می باشد. هنگامی که که فشار کمتر یا بیشتر از حد فشار تنظیمی برسد، سیگنالی الکتریکی توسط این قطعه ارسال می شود. این سیگنال برای بسیاری از تجهیزات جهت تنظیم پمپ ها قابل فهم است. معمولا فرمان ارسال شده از این تجهیز به درایو یا اینورتور می رسد. خاموش و روشن شدن و میزان توان پمپ از طریق اینورتر تنظیم می گردد. رنج های کاری متفاوت این پرشر نیز شامل مقادیر زیر است: 0 تا 7، 0 تا 100، 0 تا 14 و 0 تا 16 بار.

ترانسمیتر نیز انواع مختلفی دارد از جمله پرشر ترانسمیتر دو سیمه که خروجی این نوع چهار تا بیست میلی آمپر است. پرشر ترانسمیتر سه سیمه نوع دیگری است که خروجی 0 تا 5 یا 0 تا 10 ولت دارد. از کاربرد های آن استفاده در بوستر پمپ های آبرسانی است. همچنین وظیفه تنظیم فشار و میزان توان آن ها را بر عهده دارد. عملکرد خاموش و روشن شدن پمپ ها را نیز کنترل می کند. جهت مطالعه ی بیشتر راجع به پرشر ترانسمیتر می توانید از مقاله ی لینک شده استفاده نمایید.

نحوه نصب ترانسمیتر فشار

 

نحوه نصب ترانسمیتر فشار 

از تجهیزات حساس و آسیب پذیر سنسور فشار محسوب می شود. به این ترتیب نحوه نصب ترانسمیتر فشار که در ادامه توضیح داده خواهد شد، بسیار حائز اهمیت است. پرشر سوئیچ پس از نصب بوسترپمپ آبرسانی یا پمپ آب خانگی، در کلکتور یا لوله خروجی نصب می شود. لازم به ذکر است که پمپ ها باید از نوع سه فاز باشند.

پس از سنجش فشار خروجی پمپ آب، سیگنال 4 تا 20 میلی آمپر را به طور مداوم به تابلو برق ارسال می کند. تابلو برق نیز محل نصب درایو یا اینورتر می باشد. در نهایت خروجی درایو یا اینورتر فرمان را به پمپ ارسال می کند. به این صورت پمپ را تحت کنترل اتوماتیک در می آورد.

در نحوه نصب ترانسمیتر فشار یا پرشر ترانسمیتر باید نکات زیر را رعایت کرد:

  • نباید این سنسور در مجاورت رطوبت بالا قرار گیرد تا منجر به خرابی آن نشود.
  • جهت آب بندی این پرشر نباید از تفلون استفاده کرد. فقط باید از واشر یا اورینگ مخصوص آب بندی استفاده شود.  
  • پرشر را با دست روی لوله سفت نکنید. زیرا منجر به آسیب دیدن مدارات الکترونیکی شده. فقط باید توسط آچار مخصوص سفت شود.

برای نصب صحیح هر تجهیزی بهتر است از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید. شما می توانید برای دریافت مشاوره، خرید، نصب از طریق تماس با شهر پمپ اقدام فرمایید. همچنین با ورود به سایت شهر پمپ می توانید محصولات پرشر ترانسمیتر و پرشر سوئیچ را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *