پمپ, پمپ بشکه کش

پمپ بشکه کش چیست ؟

پمپ بشکه کش چیست

امروزه در صنایع مختلف استفاده از بشکه ها به منظور حمل و نقل سیالات بیش از پیش رواج یافته است. اما نکته قابل توجه در رابطه با پر و خالی کردن این بشکه ها، استفاده از پمپ هایی مخصوص این کار با نام پمپ بشکه کش می باشد که جزو انواع پمپ های پنوماتیکی محسوب می شوند. در این مقاله قصد داریم به توضیح این سوال که پمپ بشکه کش چیست ، بپردازیم.

ضرورت استفاده از این پمپ ها به این خاطر است که ممکن است برخی از آن ها سیالاتی سمی و خطرناک باشند. بنابراین به منظور امتناع از صدمات مالی و جانی باید از پاشش آن ها روی افراد حین انتقال جلوگیری به عمل آید. از این طریق می توان اتلاف سیال را نیز هنگام پر و خالی کردن بشکه ها تا حد زیادی کاهش داد و در زمان تخلیه صرفه جویی نمود.

این نوع پمپ ها در اواسط قرن بیستم اختراع و ساخته شدند که با نام های دیگری همچون بارل پمپ و درام پمپ هم شناخته می شوند. همچنین در بازار فروش ایران به پمپ های بشکه کش، پمپ غلیظ کش نیز گفته می شود. فروشگاه اینترنتی شهر پمپ به عنوان معدود مراکزی که هم ارائه دهنده تمامی برند های این محصول و هم یکی از قدیمی ترین سازندگان انواع پمپ بشکه کش استیل می باشد، مرجعی مناسب جهت استعلام قیمت این پمپ ها به شمار می رود.

پمپ بشکه کش چیست ؟

در پاسخ به این پرسش که پمپ بشکه کش چیست باید گفت که این پمپ ها در دسته پمپ های سانتریفیوژ قرار گرفته و برای تخلیه مواد شیمیایی طراحی شده اند. نحوه عملکردشان نیز همچون سایر پمپ های سانتریفیوژ بدین صورت است که با شروع به کار موتور آن، نیروی لازم جهت چرخش شافت انتهایی پمپ به منظور مکش سیال تامین می گردد. محل قرار گیری این پمپ روی درب بشکه بوده و هرچه توان پمپاژ یا همان ولتاژ پمپ افزایش یابد، وزن آن نیز بیشتر خواهد شد. 

انواع پمپ بشکه کش

پمپ های بشکه کش بر اساس پارامتر های مختلفی می توانند تقسیم بندی شوند. یکی از ساده ترین های آن، ارتفاع پمپ های بشکه کش می باشد. با توجه به این معیار، اندازه طول درام پمپ ها می تواند در ابعاد 70،90،100،120،150 و در مواردی سفارشی 300 سانتی متری بسته به ظرفیت بشکه مورد نظر ساخته شوند.

دسته بندی دیگری بر پایه نوع سیال برای این محصولات وجود دارد که باعث می شود مکانیزم مکش سیال توسط آن ها متفاوت از هم باشد. با توجه به این موضوع دسته اول پمپ هایی مخصوص مواد رقیق همچون گازوئیل هستند که عملیات پمپاژ در آن ها توسط پروانه ای چسبیده به انتهای شافت، انجام می شود. در دسته دوم پمپ های مخصوص مواد غلیظ، مواد سنگین و یا با بافت حساس قرار می گیرند که دارای استاتوری مارپیچی موجود در انتهای شافت بوده و بسیار مشابه مونو پمپ ها عمل می کنند.

انواع پمپ بشکه کش

 

اما تقسیم بندی مرسومی که بین انواع پمپ بشکه کش استیل و غیر استیل برای خرید وجود دارد، سه نوع کلی شامل پمپ بشکه کش برقی، بادی و دستی می شود. در ادامه به تشریح بیشتر این مدل ها پرداخته شده است:

  1. نوع برقی (الکتریکی)

تامین کننده نیروی محرکه در این دسته از پمپ های بشکه کش، موتور های الکتریکی تک فاز و سه فازی بوده که به خود پمپ کوپل شده و می توانند در دو مدل معمولی و ضد انفجار عرضه گردند. به همین خاطر غالب صنایع را پوشش می دهند. انواع ضد انفجار برای سیالاتی با احتمال منفجر شدن، همچون اسید ها مورد استفاده قرا می گیرند. قیمت پمپ بشکه کش از نوع برقی با توجه به ویژگی های ذکر شده، بیشتر از سایر انواع آن می باشد. 

  1. نوع بادی (پنوماتیکی)

تفاوت پمپ بشکه کش بادی و برقی در چگونگی تامین نیروی لازم برای پمپاژ سیال می باشد. نوع بادی این پمپ ها، تنها با هوای فشرده شده کار می کند. بنابراین عملکردشان کاملا ایمن و بدون جرقه می باشد. به همین علت نیز بسیار مناسب سیالاتی قابل اشتعال و محیط هایی مستعد انفجار بوده و غالبا نیز مخصوص فشار های بالا می باشند.

  1. نوع دستی

انواع دستی دارای قابلیت پمپاژ کمتر بوده و از طریق نیروی هندلی توسط یک اپراتور کار می کنند. بنابراین صرفا جهت جا به جایی میزان کمی از سیالات مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین بر همین اساس قیمت پایین تری هم در مقایسه با دو مدل فوق الذکر دارند.

اجزای پمپ بشکه کش چیست

این پمپ ها دارای ساختار بسیار ساده ای بوده و به تبع آن اجزای تشکیل دهنده آن ها نیز کمتر از سایر پمپ ها می باشد. در ادامه به ذکر مهم ترین قطعات پمپ های بشکه کش پرداخته شده است.

  • موتور
  • شافت
  • یک عامل عمودی جهت اتصال موتور به شافت

کاربرد های پمپ بشکه کش چیست

به صورت کلی با وجود تفاوت های پمپ دیافراگمی با پمپ بشکه کش، کاربرد های این دو محصول، شباهت های بی شماری با هم دارند. موارد زیر از مهم ترین و پر استفاده ترین موارد مصرف این دسته از پمپ ها می باشند.

  • پمپاژ انواع مواد غذایی و اسانس ها
  • صنایع دارویی
  • پمپاژ انواع روغن، گازوئیل، نفت و گاز (مایع)
  • صنایع تولید رنگ، چسب و رزین نظیر اپوکسی ها و پلی استر ها
  • پمپاژ انواع مواد شیمیایی و مواد خورنده همچون اسید ها و باز ها
  • پمپاژ سیالات قابل اشتعال و حلال ها
  • صنایع بهداشتی جهت پمپاژ مواد شوینده و گلیسیرین

کاربرد پمپ بشکه کش

مزایا و معایب پمپ بشکه کش چیست

با توجه به توضیحات ذکر شده در این رابطه که پمپ بشکه کش چیست ، می توان به این نتیجه رسید که مزایای این محصولات بسیار بیشتر از معایب آن ها می باشد. طوری که می توان به راحتی از نکات منفی آن ها چشم پوشی نمود. بر این اساس در این قسمت قصد داریم به ذکر ویژگی های مثبت پمپ های بشکه کش فارغ از نوعی که دارند، بپردازیم.

  • کاملا سبک با قابلیت حمل آسان
  • دارای نصب و راه اندازی ساده و متنوع
  • مناسب بودن قیمت پمپ های بشکه کش به نسبت کارایی شان
  • مقاومت بالای انواع پمپ بشکه کش استیل در برابر رطوبت و خوردگی
  • بدون نیاز به هوا گیری
  • دارای استهلاک پایین
  • دارای قدرت مکش بالا
  • امکان ضد انفجار و ضد اشتعال بودن

نحوه نصب پمپ بشکه کش

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، یکی از مزایای پمپ بشکه کش، نصب ساده آن ها می باشد. زیرا با توجه به ساختمان ساده این پمپ ها، نیاز به عملیات پیچیده ای نیست. تنها کافی است این پمپ را روی درب بشکه نصب نمود یا داخل سایر مخازن مورد نظر خود قرار داد. حال با روشن نمودن پمپ، موتور آن شروع به کار کرده و منجر به حرکت شافت انتهایی پمپ گشته تا عملیات پمپاژ به همین سادگی آغاز شود. اما با این وجود برای به حداقل رساندن اشتباه در عملیات نصب این پمپ ها بهتر است در ابتدای کار از یک متخصص در این زمینه کمک گرفته شود.

نحوه انتخاب و خرید پمپ بشکه کش

خرید محصولات پمپ بشکه کش همچون سایر تجهیزات صنعتی نیاز به داشتن دانش کافی در این رابطه و بر همین اساس توجه به پارامتر هایی خاص دارد که توسط آن ها بتوان بهترین انتخاب را بین انبوه مدل های موجود این پمپ داشت. علی الخصوص که با پیشرفت تکنولوژی این تنوع در سال های اخیر بیشتر هم شده است. با توجه به این موضوع در ادامه به برخی از این عوامل اثر گذار اشاره شده است.

  • میزان هد و دبی مد نظر
  • توان و دور موتور
  • اندازه دهانه خروجی
  • ارتفاع بشکه
  • برند پمپ بشکه کش
  • نوع سیال

پمپ بشکه کش استیل

جنس پمپ بشکه کش چیست

هر چند رایج ترین پمپ بشکه کش، انواع پمپ بشکه کش استیل می باشد، اما استفاده از متریال های دیگری به عنوان متریال ساخت این پمپ ها هم وجود دارد. از جمله آن ها می توان به تفلون، استنلس استیل، کانیار و پلی پروپیلن اشاره نمود. اینکه از پمپ بشکه کش استیل استفاده شود و یا از جنس های دیگر آن، مستقیما به سیال مورد استفاده مربوط است. به خصوص در قسمت هایی از پمپ که در تماس با سیال قرار دارند.

فروش اینترنتی پمپ بشکه کش

خرید آنلاین محصولات، علی الخصوص با تنوع امروز بازار فروش، امکان صرفه جویی در وقت و هزینه را فراهم می کند. چراکه شما می توانید با چند کلیک ساده از تمامی مدل های موجود مطلع شوید. همچنین شهر پمپ نیز آماده ارائه مشاوره های رایگان در زمینه خرید پمپ بشکه کش استیل به شما مشتریان محترم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *