پمپ, پمپ شناور, پمپ کف کش, پمپ لجن کش

پمپ چاه کشاورزی

پمپ چاه کشاورزی

به صورت کلی صنعت کشاورزی و باغداری، یکی از مشاغل قدیم در ایران محسوب می شود که علت آن داشتن آب و هوایی معتدل و زمین هایی حاصلخیز، در نواحی شمالی این کشور می باشد. بنابراین با توجه به موضوع فوق الذکر نحوه آبیاری و آبرسانی این زمین ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود و توسط انواع پمپ چاه کشاورزی انجام می شود. علی الخصوص که در سال های اخیر به علت موضوعاتی از جمله موارد زیر، مشکلات بسیاری در این زمینه هم به وجود آمده است.

  • کاهش میزان ارتفاع آب در فصول مختلف
  • بروز خشکسالی هایی مخصوصا در فصول گرم
  • آلوده شدن منابع آب مورد استفاده در آبیاری زمین ها
  • دشوار بودن نحوه انتقال آب از منابع به مزارع

از اصلی ترین مشکلات امروز بشر نحوه پمپاژ آب یا فاضلاب از چاه ها در زمین های کشاورزی می باشد. برای حل این مشکل، پمپ هایی تحت عنوان پمپ چاه کشاورزی طراحی و تولید شده است که دقیقا مناسب این موقعیت هاست. این پمپ ها شامل چندین دسته مختلف هستند که در راس آن ها پمپ کف کش، پمپ لجن کش و پمپ شناور قرار می گیرد. نکته قابل توجه در رابطه با این محصولات، نحوه انتخاب آن هاست که در ادامه سعی شده است به صورت کامل بررسی گردد.

پمپ چاه کشاورزی

اهمیت استفاده از پمپ چاه کشاورزی

معمولا زمین های کشاورزی در مناطقی قرار دارند که دارای سفره های آب زیر زمینی گسترده ای جهت بهره گرفتن از آن ها برای آبیاری این زمین ها می باشند. بر این اساس منبع اولیه تامین آب در سیستم های آبیاری مورد استفاده در آن ها، حفر چاه ها می باشد. اما مسئله اصلی وقتی به وجود می آید که عمق این چاه ها بیشتر از حد معمول باشد.

چراکه در این صورت برای پمپاژ و انتقال آب از آن ها باید از تجهیزاتی که همانطور که گفته شد، پمپ چاه کشاورزی محسوب می شوند، استفاده نمود. این پمپ ها به دلیل داشتن قابلیت شناور بودن در سیال، داخل چاه قرار گرفته و به راحتی وظیفه خود را انجام می دهند.

تعریف انواع پمپ چاه کشاورزی

هرچند که مدل های پمپ چاه کشاورزی بسیار متنوع است، اما ساختمان کلی و نحوه عملکرد همگی آن ها یکسان بوده و از نوع سانتریفیوژی می باشد. به این صورت که با توجه به نوع پمپ، یک یا چند پروانه داخل محفظه آن ها وجود دارد که این پروانه ها با روشن شدن موتور پمپ، شروع به چرخش می نمایند. با این حرکت، خلا مورد نیاز برای ورود سیال به پمپ تامین شده و با ادامه چرخش پروانه ها انرژی جنبشی سیال به صورت پیوسته افزایش یافته که نهایتا منجر به خروج آن ها به بیرون از پمپ می گردد.

تفاوت های انواع پمپ چاه کشاورزی

هرچند که در مقالات گذشته به صورت کامل به شرح تفاوت های هر یک از انواع پمپ کف کش، لجن کش و شناور نسبت به هم پرداخته شده است، اما در ادامه به صورت خلاصه به ذکر این تفاوت ها در محصولات پمپ چاه کشاورزی خواهیم پرداخت. پمپ های کف کش و شناور هر دو برای پمپاژ آب تمیز یا با ذرات بسیار ریز جامد طراحی شده اند.

با این تفاوت که پمپ شناور با داشتن چندین پروانه از هد و دبی بالا تری نسبت به انواع کف کش که تنها یک پروانه دارند، برخوردار می باشد. انواع پمپ لجن کش نیز به دلیل داشتن پروانه های باز و الکتروموتور قوی تر غالبا برای فاضلاب ها یا آب های کثیف مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت پمپ کف کش و لجن کش

نحوه انتخاب و خرید پمپ چاه کشاورزی

پس از تعریف پمپ چاه کشاورزی ، در این بخش قصد داریم به عوامل موثر در انتخاب مدل های مختلف این پمپ ها بپردازیم. آشنایی با این عوامل از آنجایی اهمیت پیدا می کند که بتوانیم نوع مناسب با نیاز خود را به راحتی از بین تنوع بالای این محصولات انتخاب نماییم.

لازم به ذکر است که این عوامل در قیمت هر یک از آن ها نیز تاثیر به سزایی داشته، همچنین می تواند در کنترل سرعت، بهینه سازی، میزان صرفه جویی در مصرف انرژی و آب و نیز کنترل از راه دور سیستم های آبیاری هم اثر گذار باشد. از جمله این پارامتر ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مساحت زمین مورد نظر برای انتخاب دبی مناسب پمپ
  • اختلاف ارتفاع موجود بین چاه با زمین کشاورزی برای انتخاب هد پمپ
  • انرژی در دسترس برای راه اندازی اعم از برق، بنزین یا گازوئیل به منظور انتخاب نوع موتور
  • نوع برق (در صورت وجود) شامل سه فاز یا تک فاز بودن آن
  • فشار مورد نیاز جهت پمپاژ
  • اندازه فضای موجود برای قرارگیری پمپ، شامل قطر داخلی چاه
  • میزان ناخالصی موجود در سیال داخل چاه برای انتخاب جنس پمپ

در صورت داشتن اطلاعات کافی در رابطه با انواع پمپ چاه کشاورزی ، توجه به موارد بالا می تواند کمک های شایانی برای داشتن بهترین انتخاب ارائه دهد. اما در صورت عدم داشتن این اطلاعات نیز کارشناسان ما در واحد فروش شهر پمپ، آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشند. علی الخصوص که این فروشگاه اینترنتی، نمایندگی رسمی تمامی برند های داخلی و خارجی موجود در ایران برای این پمپ ها را بر عهده دارد. تنها کافی است برای بهره مندی از مشاوره های رایگان ما با این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

پمپ کشاورزی

لوازم جانبی ضروری برای نصب پمپ چاه کشاورزی

همانطور که می دانید هر تجهیز برای داشتن عملکردی بهتر نیازمند لوازم جانبی خاصی می باشد. این موضوع در رابطه با انواع پمپ چاه کشاورزی که به صورت مستغرق داخل سیال قرار می گیرند، با اهمیت تر نیز می شود و در هر سیستم متناسب با نوع پمپ انتخابی می تواند تغییر نماید. این لوازم شامل فهرست زیر هستند. جهت انتخاب لوازم مورد نیاز در هر پمپ از انواع پمپ چاه کشاورزی نیز شما می توانید با ما در ارتباط  باشید.

  • شیر یکطرفه
  • فلوتر پمپ
  • شیر فلکه
  • زنجیر مهار پمپ
  • کلید محافظ برای پمپ های کوچک تر و تابلوی محافظ برای پمپ های بزرگ تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *