پمپ, پمپ دنده ای

کاربرد پمپ دنده ای در پزشکی

کاربرد پمپ دنده ای در پزشکی

یکی از اولین پمپ های دوار ساخته شده در زمینه انتقال مواد، پمپ های دنده ای می باشند. این پمپ ها از جمله تجهیزات مناسب برای پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته های بالا و متوسط محسوب می شوند. بنابراین در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از آن ها، کاربرد پمپ دنده ای در پزشکی می باشد. به صورت کلی پمپ های دنده ای، مکش بالایی داشته و به همین خاطر با نام پمپ غلیظ کش نیز شناخته می شوند.

امروزه به دلیل گسترش کاربرد های این محصولات، علاوه بر برند های خارجی قدیمی تر، تولید کنندگان داخلی بسیاری هم اقدام به ساخت پمپ های دنده ای نموده اند. اما اینکه کدام یک از مدل های هر برند، برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار  می گیرد، موضوعی است که به کمک اطلاعات موجود در کاتالوگ هر برند، قابل دریافت می باشد.

نحوه کار پمپ دنده ای

پیش از آشنایی با کاربرد پمپ دنده ای در پزشکی ، ابتدا لازم است با نحوه پمپاژ سیالات توسط این پمپ ها آشنا شوید. این پمپ ها، از جمله پمپ های جا به جایی مثبت به شمار می روند. به این معنی که حجم ثابتی از سیال را درون خود محصور نموده و سپس آن را با فشار مناسب توسط یک حرکت چرخشی مداوم به خارج از پمپ هدایت می نمایند. برای این عملیات نیز از حرکت پیوسته و چرخشی چرخ دنده‌ های داخل پمپ استفاده می شود.

پمپ دنده ای در پزشکی

از این طریق یک جریان یکنواخت و آرام توسط چرخش چرخدنده‌ ها و ایجاد مکش لازم در دهانه ی پمپ برای کشیده شدن سیال به بیرون تولید می شود. بر اساس نحوه قرارگیری چرخ دنده ها هم این پمپ ها، به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم شده که در هر دو مدل، نحوه عملکرد یکسان و مطابق با مطالب فوق الذکر می باشد.

کاربرد پمپ دنده ای در پزشکی

معمولا تجهیزات مورد استفاده در صنایع پزشکی و داروسازی به دلیل حساس بودن خود صنعت، باید از کیفیت، دقت و بهداشت کافی برخوردار باشند. در رابطه با محصولات پمپ دنده ای نیز تمامی موارد بالا باید رعایت شود تا بتوان کاربرد پمپ دنده ای در پزشکی را تشریح کرد. چراکه این پمپ ها برای استفاده در صنعت پزشکی باید به درستی و بدون هر گونه خرابی وظیفه خود را انجام دهند.

بنابر موارد ذکر شده، جهت استفاده و کاربرد پمپ دنده ای در پزشکی ، چرخ دنده های آن ها باید با دقت کافی و نیز از متریالی متناسب با سیال مورد تماس ساخته شوند. همچنین تامین ویژگی های دیگری همچون تولید سرو صدای کم حین کار، امکان کار در سرعت های بالا و عرضه در اندازه های کوچک از جمله موارد منحصر به فردی است که هنگام طراحی و تولید این محصولات باید در اولویت قرار گیرد. موارد زیر از مهم ترین موارد در کاربرد پمپ دنده ای در پزشکی به حساب می آیند:

  • تجهیزات پزشکی
  • ابزار های بیمارستانی
  • جراحی ها
  • انتقال مواد مخصوصی در صنعت پرشکی و داروسازی
  • آزمایشگاه ها
  • سیتی اسکن

کاربرد پمپ دنده ای

معایب کاربرد پمپ دنده ای در پزشکی

هرچند که استفاده از پمپ های دنده ای در صنایع پزشکی، بسیاری از موارد درمانی را با سهولت رو به رو کرده است، اما به دلیل اهمیت این صنعت و لزوم کارکرد صحیح تجهیزات مربوط به آن ها، نحوه استفاده، راه اندازی و نگهداری پمپ های دنده ای باید به درستی رعایت شود. به طور مثال به دلیل حساسیت کار این پمپ ها علی الخصوص هنگام پمپاژ سیالات ساینده یا حاوی ذرات جامد جذب شونده، چرخ دنده های داخل این پمپ ها باید دائما روغن کاری شده تا از خشک کار کردن آن ها برای مدت طولانی جلوگیری به عمل آید.

همچنین انجام سرویس های به موقع دوره ای برای اطمینان از سالم بودن این محصولات ضروری است. این بازدید ها منجر به افزایش طول عمر آن ها نیز می شود. در صورت خرابی هم، بحث تعمیرات آن ها بسیار مهم بوده و باید توسط مراکز قابل اعتماد و متخصص صورت پذیرد. شهر پمپ به عنوان عرضه کننده مدل های مختلف این پمپ ها، به تازگی خدمات تعمیر و ارائه مشاوره های رایگان در زمینه خرید این محصولات را نیز انجام می دهد. 

تعمیر پمپ دنده ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *