پمپ, پمپ آب خانگی

اجزای پمپ آب

اجزای پمپ آب خانگی

آشنایی با اجزای پمپ آب خانگی یکی از مهم ترین موضوعات در بخش تجهیزات محسوب می شود. زیرا امروزه با افزایش روز افزون جمعیت و گسترش صنعت ساختمان سازی، استفاده از انواع پمپ های آب خانگی بیش از پیش رواج یافته است. علت آن کم شدن فشار آب در برخی مناطق علی الخصوص در ارتفاعات بوده و به منظور رفع این مشکل می باشد. پس به منظور بهتر شدن فشار آب می توان از پمپ هایی مختص این کار استفاده نمود. اجزا پمپ آب به گونه ای در طراحی کنار هم قرار گرفته اند تا بتوانند توسط پروسه ای ساده این افزایش فشار را تامین نمایند.

با توجه به این توضیحات، دریافتیم که مصارف استفاده از انواع پمپ های آب بسیار بیشتر از گذشته شده است. به همین دلیل نیز تولید کنندگان بی شماری شامل برند های ایرانی و خارجی اقدام به تولید این محصولات نموده اند. البته لازم به ذکر است که قطعات پمپ آب خانگی در تمامی برند ها یکسان می باشد. در ادامه به معرفی تک تک اجزای پمپ اعم از پروانه، محفظه، کاسه نمد پمپ آب و غیره پرداخته شده است.

البته تنها آشنایی با قطعات پمپ آب خانگی برای انتخاب صحیح پمپ مورد نظر متناسب با نیاز ما کافی نیست. بلکه باید از متخصصین در این زمینه نیز راهنمایی هایی دریافت نمود. برای این منظور شما می توانید با کارشناسان بخش فروش ما در فروشگاه اینترنتی شهر پمپ تماس گرفته و از مشاوره های رایگان آن ها در این زمینه بهره مند گردید.

اجزای پمپ آب خانگی و شیوه کار آن

به صورت کلی هر یک از اجزا پمپ آب وظیفه خاصی را در عملکرد آن بر عهده دارند که در ادامه به طور مختصر توضیح داده شده است. از این طریق که پمپ، انرژی الکتریکی دریافتی را به انرژی حرکتی تبدیل می نماید تا نهایتا این نیروی حرکتی به سیال در حال گردش منتقل گردد و سیال مسیر خود را با شدت بیشتری طی نماید.

همچنین لازم به ذکر است که پمپ این انرژی الکتریکی را از الکتروموتور دریافت می کند تا بلافاصله بعد از اینکه سیال، داخل محفظه ی پمپ شد، این انرژی باعث چرخش پروانه های آن شود. چرخش پره پروانه ها که با تولید انرژی جنبشی همراه است، انرژی لازم برای افزایش فشار را به سیال وارد می کند. همین امر باعث می شود که سیال با قدرت بیشتری جریان یابد و نهایتا به نقطه مورد نظر منتقل شود.

اجزا پمپ آب

قطعات پمپ آب خانگی

هرچند که در توضیحات بالا تنها از تعداد محدودی از اجزای پمپ آب خانگی در پروسه پمپاژ سیال نام برده شد، اما قطعات پمپ آب خانگی بسیار بیشتر از این تعداد است. در ادامه به ذکر این اجزا، پرداخته شده است.

رینگ خنک کاری و سایشی

می توانند روی پوسته یا پروانه پمپ قرار گیرند و از ساییده شدن این قطعات جلوگیری نمایند.

واشر-نوار گرافیتی

نوعی درز بند هستند و به منظور آب بند کردن پمپ استفاده می شوند.

محفظه آب بندی

از احتمال بروز نشتی در پمپ آب جلوگیری می نماید.

کاسه نمد پمپ آب

به منظور جلوگیری از وارد شدن آب به قسمت های داخلی موتور پمپ که مابین شافت و موتور قرار دارد، می باشد.

هوزینگ یا پوسته پمپ

پوششی است که از اجزا پمپ آب محافظت می نماید، پروانه داخل آن قرار گرفته و به وسیله ی پروانه انرژی را منتقل می کند.

دیفیوزر

به منظور قرار گرفتن اطراف پروانه و احاطه نمودن آن بوده تا انرژی مکانیکی را به فشار مورد نیاز برای به حرکت در آوردن سیال تبدیل کند.

بلبرینگ

انواع بلبرینگ ها باعث به حرکت در آوردن شافت و در نتیجه آن، پروانه ی پمپ می گردد.

شافت

شفت پمپ، قطعه ای استوانه ای شکل و محلی برای قرارگیری پروانه روی آن می باشد.

پروانه

پروانه پمپ، شتاب لازم برای به حرکت درآوردن جریان آب و پمپاژ آن را تامین می کند که در انواع مختلفی به شرح زیر در بازار موجود هستند.

  • پروانه‌های محوری
  • پروانه‌های شعاعی
  • پروانه باز
  • پروانه بسته
  • پروانه تک مکشی
  • پروانه دو مکشی

روش تعویض پروانه پمپ آب

نحوه تعویض این قطعه به این شکل است که در ابتدا باید کلگی پمپ را باز نمود. سپس مهره‌ ای که روی آن قرار دارد را توسط آچار بکس گشوده تا پس از آن امکان بالا کشیدن و تعویض پروانه میسر شود. لازم به ذکر است که شهر پمپ علاوه بر فروش محصولات پمپ آب خانگی، پروانه های برخی برند های خاص را نیز دارا می باشد. جهت اطلاع از موجودی ها کافی است با ما تماس بگیرید.

قطعات پمپ آب خانگیلوازم جانبی پمپ های آب

به منظور کارکرد صحیح تمامی قطعات پمپ آب خانگی ذکر شده در بالا، لازم است از لوازمی استفاده شود. برخی از این لوازم همچون موتور لازمه ی شروع به کار پمپ بوده و برخی دیگر صرفا جهت بهبود عملکرد آن ها استفاده می شوند. در ادامه فهرستی از لوازم جانبی پمپ ها آورده شده است. برای مطالعه بیشتر در رابطه با هر یک اینجا کلیک نمایید.

  • الکترو موتور
  • گیج فشار
  • کلید اتوماتیک
  • پرشر سوئیچ
  • منبع تحت فشار
  • ست کنترل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *