پمپ

راهنمای تعمیر دوزینگ پمپ

تعمیر دوزینگ پمپ

تعمیر و نگهداری دوزینگ پمپ ها در صنایع مختلف اهمیت بسیاری دارد. این پمپ ها برای اندازه گیری و تزریق دقیق مواد شیمیایی و دارویی به سیستم های صنعتی استفاده می شوند. توجه نکردن به تعمیرات دوره ای و نگهداری صحیح از دوزینگ پمپ ها، ممکن است باعث مشکلات فنی و افزایش هزینه ها شود. در این مقاله به بررسی مسائل مربوط به تعمیر دوزینگ پمپ ها می پردازیم و رویکرد های موثری را برای حفظ کیفیت و عملکرد این پمپ ها بررسی می نماییم.

نگهداری دوزینگ پمپ ها

برای نگهداری از دوزینگ پمپ ها باید جنبه های گوناگونی را در نظر گرفت. این موارد عبارت اند از:

  • ورودی دوزینگ پمپ ها

یکی از مسائل مهمی که برای نگهداری دوزینگ پمپ ها باید مورد توجه قرار گیرد، ورود هوا و آلودگی های مختلف در محلول یا خوردگی آب بندی ها به وسیله عوامل شیمیایی است. در نتیجه پیشنهاد می کنیم به صورت دوره ای بررسی کنید که آیا محلول به درستی به داخل پمپ تزریق می شود یا خیر.

  • بررسی دیافراگم

برای این کار باید بازو های پمپ را باز کنید و مجموعه دیافراگم را برای ساییدگی، خرابی یا سایر مشکلات بررسی نمایید. در صورت شکستن یا خراب شدن دیافراگم باید آن را تعویض کرد. در صورت مشاهده هر گونه مشکل در دیافراگم یا محلول، بهتر است با تولید کننده یا توزیع کننده محصول تماس بگیرید و برای برطرف شدن مشکل از او کمک بخواهید.

تعمیر دوزینگ پمپ

  • تمیز کردن فیلتر ها

درمورد پیشگیری از تعمیر دوزینگ پمپ و نحوه صحیح نگهداری از آن ما پیشنهاد می کنیم که کاربران به صورت منظم فیلتر را تمیز کنند. به دلیل متفاوت بودن ماده انتقالی، نمی توان مشخص کرد که دوزینگ پمپ شما هر چند وقت یک بار به تمیز کردن فیلتر نیاز پیدا می کند؛ از این رو نباید بررسی منظم آن را نادیده گرفت.

  • استفاده در دمای کاری مناسب

دمای محیط کاری کمتر از ۰ درجه سانتی گراد است؛ از این رو توصیه می شود استفاده از پمپ دوزینگ را متوقف و آب موجود در آن را خالی کنید. در ضمن برای تنظیم فشار از ابزار ها استفاده نکنید. فشار تنها زمانی می تواند تنظیم شود که در پمپ دوزینگ فشاری نباشد.

  • بررسی مواد داخل وسیله

 برای جلوگیری از اجرای پمپ دوزینگ بدون بار، سطح مایع در مخزن ذخیره سازی شیمیایی را به طور مرتب بررسی کنید. در صورتی که پمپ دوزینگ بدون بار در حال اجراست، پمپ دوزینگ خراب نخواهد شد؛ اما عملکرد سیستم در دراز مدت به دنبال افزودن ماده‌ای مانند مر پایین خواهد آمد. برای پیشگیری از اجرای پمپ بدون بار می‌ توان یک ترمز مایعات نصب کرد. این ترمز هنگامی که سطح مایعات پایین ‌تر از سطح تعیین شده باشد، پمپ دوزینگ را به طور خودکار قطع می کند تا کار پمپ بدون بار جلوگیری شود.

  • بررسی بولت ها

برای تعمیر دوزینگ پمپ و چکاپ آن هر سه ماه یک بار بررسی کنید که بولت‌ های سر پمپ دوزینگ درست و محکم و سیل ‌ها سالم هستند یا خیر. اگر مایعی که باید انتقال داده شود از نوع خورنده باشد، تعداد دفعات بازرسی ‌ها باید افزایش یابد. آیا نشانگر های پنل کنترل به طور طبیعی کار می‌کنند؟ آیا غلظت مایع افزوده شده در سیستم نرمال است؟ اگر غلظت در حال کم شدن بود، مطمئن شوید که شیر یک طرفه و فیلتر به درستی کار می ‌کنند و آن‌ ها را تمیز یا تعویض کنید.

جلوگیری از کاویتاسیون پمپ دوز

جلوگیری از کاویتاسیون پمپ دوز

پیش از پرداختن به تعمیر دوزینگ پمپ بهتر است که بدانید کاویتاسیون چیست. کاویتاسیون یا تشکیل حفره ‌های بخار در مایع، با کم شدن فشار درون آن رخ می دهد. اگر این حفره ‌ها فرو بریزند، می ‌توانند امواج ضربی را از طریق پمپ ارسال کنند که در نتیجه باعث آسیب ‌های غیر ضروری می ‌شوند. با طی کردن مراحل ساده ای می توان از کاویتاسیون پمپ جلوگیری کرد. این مراحل عبارت اند از:

  • اجتناب از نصب پمپ‌ های با ارتفاع مکش بالا. پمپ ‌ها به این نام ساماندهی شده ‌اند؛ زیرا همین کار را انجام می‌دهند. آن ها مکش نیستند! قابلیت مکش بیشینه به نوع پمپ بستگی دارد که باید هنگام نصب پمپ مد نظر قرار گیرد. به طور کلی، برای بیشتر پمپ‌ های دوزینگ دیافراگمی، قطبی و موتوری، ارتفاع مکش باید حداکثر 1.5 متر باشد
  • با افزایش قطر لوله مکش، سرعت جریان در خط آن کاهش می ‌یابد. بیشترین سرعت پیشنهادی برای جریان سیالات با ویسکوزیته تا 100 سی پی اس و برای پمپ‌ های دوزینگ دیافراگمی، قطبی و موتوری حدود 0.7 متر در ثانیه است. برای سیالات با ویسکوزیته بیشتر از 100 سی پی اس باید مطمئن شد که طول لوله ها کم ترین انحنا را داشته باشند و اندازه آن ها نیز به اندازه اتصالات پمپ تعیین شده باشد

جلوگیری از کاویتاسیون پمپ دوز

  • بهبود شرایط جذبی سیستم پمپ. در صورت امکان بهتر است که از تنظیماتی که پمپ بهترین موقعیت را در زیر سطح سیال دارد، استفاده شود. اگر می ‌خواهید پمپ را در بالای منبع سیال قرار دهید، لوله جذب را در قطر نامی توصیه شده نگه دارید، تعداد خم ‌ها (خمیده به جای خطی) و لوازم جانبی سیال را کمتر کنید.
  • در تعمیر دوزینگ پمپ می توان سرعت جریان سیال را از طریق لوله جذب با کاهش حرکت یا سرعت عملیاتی پمپ کاهش داد.

نتیجه گیری

در تعمیرات پمپ باید مدت زمان، نوع عیب یابی و تعمیر دقیقا مشخص شود تا از بروز مشکلات بیشتر در سیستم جلوگیری شود. علاوه بر این، استفاده از قطعات و لوازم جایگزین اصلی نیز بسیار مهم است تا کیفیت کار و طول عمر پمپ را حفظ کنیم. در نهایت باید به دنبال دوره های آموزشی برای آگاهی از روش های بهتر و جدید تر تعمیر پمپ ها و استفاده از تجهیزات به روز باشیم. برای آشنایی بیشتر با نحوه تعمیر دوزینگ پمپ ، درمورد نکاتی که در حین نگهداری و تعمیر این وسیله باید به آن ها توجه کنید، توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *