الکتروموتور

انواع الکتروموتور تک فاز

انواع الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور ها به تجهیزاتی صنعتی گفته می شود که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را بر عهده دارند. این تجهیزات شامل انواع موتور تک فاز و سه فاز شده که هر یک بنا به ویژگی های منحصر به فرد خود، کاربرد های فراوانی در صنایع و موارد خانگی دارند. اما در این مقاله به صورت انحصاری به تشریح مشخصات و انواع الکتروموتور تک فاز پرداخته شده است.

مشخصات انواع الکتروموتور تک فاز

به صورت کلی موتور های جریان متناوب در دو دسته الکتروموتور های تک فاز و سه فاز تقسیم بندی می شوند. هر دوی آن ها نیز از نوع الکتروموتور های القایی به شمار می روند. انواع موتور تک فاز تنها دارای یک پیچه یا کلاف اصلی هستند که به کمک یک منبع تغذیه متناوب کار می‌ کنند. 

تمامی انواع الکتروموتور تک فاز فارغ از مدلی که دارند، دارای هر دو بخش ثابت (استاتور) و چرخشی (روتور) می باشند. البته روتور آن ها همگی از نوع قفس سنجابی ساخته می شود. اما در ساختمان استاتور خود فقط از یک سیم ‌پیچ  استفاده می ‌کنند که تنها قادر به حمل یک جریان می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در راستای داشتن بهترین انتخاب بین مدل های موجود آن ها با کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی شهر پمپ تماس حاصل فرمایید.

اصلی ترین کاربرد های انواع موتور تک فاز در راه اندازی وسایل خانگی خلاصه می شود. هرچند که در ساخت دستگاه های صنعتی سبک نیز از این نوع الکتروموتور بهره گرفته می شود. از جمله مهم ترین مزایای این محصولات هم می توان به نصب و نگهداری آسان آن ها اشاره کرد. در مقابل احتیاج داشتن به خازن برای راه اندازی اولیه و نیز مصرف انرژی و استهلاک بالای این الکتروموتور ها از معایب آن ها به شمار می رود.

انواع موتور تک فاز

انواع موتور تک فاز

انواع الکتروموتور تک فاز ، بر اساس ساختمان و نحوه راه اندازی که دارند، به چندین نوع مختلف تقسیم بندی می شوند. متداول ترین این انواع در موتور های تک فاز در ادامه آورده شده است. همچنین به منظور آشنایی بهتر توضیحی مختصر از هر یک ارائه گشته. لازم به ذکر است که شما می توانید برای خرید تمامی انواع محصولات موتور های الکتریکی اعم از مدل های تک فاز و سه فاز اینجا کلیک نمایید.

  • الکتروموتور با فاز شکسته

جهت تولید میدان های دوار در الکتروموتور های تک فاز، علاوه بر سیم پیچ اصلی، یک سیم پیچ دیگر هم به ساختار استاتور اضافه می شود. این سیم پیچ ها با نام سیم پیچ راه انداز یا کمکی معروف هستند. محل قرارگیری آن ها نیز موازی با سیم پیچ اصلی می باشد.

  • الکتروموتور اسپلیت فاز

در این مدل نیز یک سیم‌ پیچ کمکی یا شروع ‌کننده وجود دارد که شامل یک مقاومت سری هم می شود. در این حالت، بدیهی است که این قطعه، باعث بالا رفتن مقاومت ظاهری موتور هم خواهد شد.

  • موتور راه انداز خازن

این نوع از الکتروموتور تک فاز در واقع نسخه ی اصلاح‌ شده ای از موتور اسپلیت فاز به حساب می آید. چراکه ساختاری مشابه با مدل بالا دارد. با این تفاوت که در آن، خازن به‎ صورت سری به سیم‌ پیچ کمکی متصل می شود

  • موتور خازن دائمی

این مدل به نوعی یک موتور خازنی بوده که در آن یک خازن ضعیف و یک سیم‌ پیچ به ‌صورت سری به یکدیگر متصل شده اند. از آنجاییکه این نوع از الکتروموتور ها، حتی در زمان شروع به کار نیز از مدار خارج نمی ‌شوند، بنابراین نیازی به کلید گریز از مرکز هم ندارند.

  • موتور قطب سایه ‌دار یا چاک ‌دار

این مدل، نه سیم ‌پیچ کمکی دارد و نه شامل میدان چرخشی می شود. با این وجود همان میدانی که در آن گسترده شده است، برای هدایت موتور کفایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *