الکتروموتور, لوازم جانبی

انواع الکتروموتور تک فاز

کار-الکتروموتور-چیست

در مقاله های قبلی راجع به اینکه کار الکتروموتور چیست و انواع آن مفصل توضیح داده شده است. ولی به طور خلاصه اگر بخواهیم بدانیم کار الکتروموتور چیست می توان گفت که، الکتروموتور انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.

دارای انواع مختلفی است و کاربرد های فراوانی در صنایع و وسایل خانگی دارد. برای مطالعه ی مقاله های قبلی می توانید از کلمات لینک شده استفاده نمایید. در ادامه راجع به مشخصات الکتروموتور تک فاز و انواع الکتروموتور تک فاز توضیحاتی ارائه می شود.

مشخصات الکتروموتور تک فاز

موتورهای جریان متناوب به صورت الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز که از نوع الکتروموتور های القایی هستند ساخته می‌ شوند. الکتروموتور تک فاز تنها یک پیچه یا یک کلاف اصلی دارد و با یک منبع تغذیه متناوب کار می‌ کند. در تمام انواع الکتروموتور تک فاز ، روتور از نوع قفس سنجابی است.

این نوع الکتروموتور دارای هر دو بخش ثابت (استاتور) و چرخشی (روتور) هستند. اما فقط از یک سیم ‌پیچ در استاتور خود استفاده می ‌کنند که تنها یک جریان را حمل می ‌کند.

انواع الکتروموتور تک فاز کاربرد های زیادی در وسایل خانگی دارند. در ساخت دستگاه های صنعتی سبک نیز از این الکتروموتور استفاده می کنند. نصب و نگهداری آسانی دارند. از معایب آن می توان گفت که بری راه اندازی اولیه به خازن احتیاج دارند مصرف واستهلاک بالایی دارند.

انواع الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور با فاز شکسته

برای تولید میدان دوار در موتور های الکتریکی تک فاز علاوه بر سیم پیچ اصلی، یک سیم پیچ دیگر نیز به استاتور اضافه می شود. که به سیم پیچ راه انداز یا کمکی معروف است. این سیم پیچ با سیم پیچ اصلی، موازی بسته می شود.

الکتروموتور اسپلیت فاز

در این نوع ، سیم‌ پیچ کمکی یا شروع ‌کننده، یک مقاومت سری دارد. در این حالت، مقاومت ظاهری موتور هم بالا می ‌رود.

موتور راه انداز خازن

این مدل نیز شبیه موتور اسپلیت فاز است. اما با این تفاوت که در آن، یک خازن به‎ صورت سری به سیم‌ پیچ کمکی متصل است. می ‌توان گفت که این نوع از الکتروموتورهای تک فاز، یک نسخه ی اصلاح‌ شده از موتور اسپلیت فاز می باشند.

موتور خازن دائمی

این نوع الکتروموتور یک موتور خازنی است که در آن یک خازن ضعیف به ‌صورت سری به سیم‌ پیچ شروع وصل شده است. این نوع الکتروموتور، حتی در زمان شروع به کار نیز از مدار خارج نمی ‌شود. پس در نتیجه به کلید گریز از مرکز نیازی ندارد.

موتور قطب سایه ‌دار یا چاک ‌دار

این نوع الکتروموتور، از سیم ‌پیچ کمکی استفاده نمی ‌کند و حتی میدان چرخشی هم ندارد. اما میدانی که درآن گسترده شده است، برای هدایت موتور کافی می باشد.

قیمت الکتروموتور تک فاز می تواند با توجه به کاربرد های آن متفاوت باشد. از طریق فروشگاه اینترنتی الکتروموتور می توانید خرید راحتری داشته باشید. برای استعلام قیمت الکتروموتور تک فاز یا هر نوع موتور و پمپی می توانید با شهر پمپ به عنوان یکی از فروشگاه اینترنتی الکتروموتور تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *