الکتروموتور, پمپ

شاسی و محافظ کوپلینگ

شاسی و محافظ کوپلینگ

می دانیم که شاسی و محافظ کوپلینگ الکتروموتور ، یکی از روش های اتصال پمپ و الکتروموتور به هم می باشند. پیش تر در رابطه با اینکه کوپلینگ پمپ چیست به صورت کامل توضیحاتی ارائه شده است. با این مضمون که کوپلینگ قطعه ای برای اتصال تجهیزات به هم می باشد و شاسی پمپ آب نیز محلی است که پمپ و الکتروموتور روی آن قرار می گیرند. در این مقاله ابتدا به اهمیت استفاده از کوپله کاری و سپس به تعریف و نحوه بستن کوپلینگ پمپ و ساخت شاسی پمپ پرداخته خواهد شد.

معایب عدم کوپله کاری مناسب

به طور کلی عملیات کوپله کاری بسیار حائز اهمیت بوده و در صورت عدم اتصال درست پمپ و الکتروموتور به هم، مشکلات بسیاری حین کارکرد برای این دو تجهیز به وجود می آید. از طریق آشنایی با معضلاتی که در صورت عدم انجام کوپله کاری صحیح پیش می آید، می توان به اهمیت ساخت شاسی پمپ آب و نیز نحوه بستن کوپلینگ پمپ طبق استاندارد های مربوط به آن، پی برد. در این قسمت قصد داریم به ذکر این معضلات اشاره نماییم. لازم به ذکر است که به منظور جلوگیری از بروز این مشکلات کافی است از نقشه های استاندارد شاسی و محافظ کوپلینگ استفاده نمود.

  • احتمال ایجاد لرزش در پمپ و الکتروموتور
  • به وجود آمدن خمیدگی در محور پمپ
  • امکان شکسته شدن کوپلینگ الکتروموتور
  • ایجاد اختلال در مقدار آمپر
  • افزایش مصرف برق
  • احتمال خرد شدن قطعاتی همچون بلبرینگ ها
  • بروز سایش در اجزای داخلی موتور های الکتریکی و پمپ ها
  • کاهش عمر قطعات
  • به وجود آمدن اختلالاتی در نحوه عملکرد تجهیزات

کوپلینگ الکتروموتور و شاسی پمپ آب

شاسی و محافظ کوپلینگ پمپ چیست ؟

به طور کلی کوپله کاری یا کوپلینگ الکتروموتور با پمپ، به معنی اتصال پمپ و الکتروموتور به یکدیگر جهت داشتن بالا ترین بهره وری در سیستم های موجود در صنایع مختلف می باشد. منظور از این اتصال، درگیر شدن این دو تجهیز به هم به منظور هم محور شدن پمپ و الکتروموتور می باشد که البته روش های مختلفی هم برای هم محور سازی پمپ و موتور وجود دارد. 

اما نکته قابل توجه پس از آشنایی با اینکه کوپلینگ پمپ چیست و نحوه انجام عملیات کوپله کاری، محل قرارگیری این تجهیزات می باشد که برای این منظور از ساخت شاسی پمپ آب کمک گرفته می شود. در واقع شاسی پمپ آب ، سطحی کاملا صاف، صیقلی و محکم می باشد که پمپ و الکتروموتور را پس از اتصال روی آن قرار می دهند. از جمله مواردی که باید هنگام ساخت شاسی پمپ آب به آن توجه نمود، نوع ناودانی مورد استفاده، میزان وزن و اندازه آن می باشد.

ساخت شاسی پمپ

محافظ کوپلینگ هم قطعه ای است که به منظور محافظت از محل اتصال پمپ و الکتروموتور و روی آن ها، استفاده می شود. غالبا برای کاهش هزینه ها و امکان تغییر شکل ساده و خم نمودن آن ها هنگام ساخت، از ورق های کربن استیل برای ساخت این محافظ ها استفاده می شود. استفاده از این متریال، علاوه بر ساخت ساده و مقرون به صرفه بودن، نیاز به رنگ کاری پس از نصب را هم از بین می برد.

البته در مواقعی که از الکتروموتور های ضد انفجار در عملیات کوپلینگ استفاده می شود، به منظور جلوگیری از بروز جرقه های ناشی از سایش، نباید از جنس هایی مانند فولاد برای محافظ کوپلینگ الکتروموتور استفاده نمود. در این مواقع متریال هایی همچون برنج، برنز و آلومینیوم می توانند جایگزین مناسبی برای فولاد باشند. همچنین لازم به ذکر است که شهر پمپ امکان کوپله کردن این تجهیزات را با همه روش ها و متریال های موجود ،متناسب با نیاز مشتری دارد. تنها کافی است با کارشناسان ما برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه تماس حاصل فرمایید.

محافظ کوپلینگ در نحوه بستن کوپلینگ پمپ

نحوه بستن کوپلینگ پمپ ، شامل شاسی و محافظ کوپلینگ

با استفاده از یادگیری صحیح نحوه بستن کوپلینگ پمپ یا کمک از افراد خبره در این زمینه می توان تا حد زیادی، از بروز مشکلات ذکر شده در بالا جلوگیری نمود. برای این منظور کافیست این عملیات را با استفاده از نقشه های استاندارد مربوط به آن ها که متشکل از جداول استاندارد کوپلینگ می شوند، انجام داد. این جدول ها شامل اطلاعاتی نظیر ابعاد فونداسیون، ابعاد شاسی و ابعاد کوپلینگ، متناسب با میزان گشتاور و توان خروجی موتور می باشند. همچنین در ادامه به نکات مهم مربوط به کوپله کردن این تجهیزات اشاره شده است.

  • مهم ترین نکته، استفاده از اتصالاتی با اندازه های مناسب با سیستم و کاملا استاندارد می باشد که جهت دستیابی به این اندازه های درست، لازم است از شماره های موجود در نقشه استفاده نمود.
  • همچنین اندازه های مناسب پروفیل های مورد استفاده در ساخت شاسی و محافظ کوپلینگ هم توسط همین نقشه ها قابل دستیابی است.
  • نحوه جوشکاری و کیفیت انجام این کار از دیگر نکات مهم در این رابطه محسوب می شود. به این صورت که جوش ها باید کاملا منظم و یکپارچه و بدون وجود هرگونه خللی در آن ها اجرا شوند.
  • نکته آخر استفاده از گارد کوپلینگی مناسب با اتصال مد نظر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *