پمپ

مکانیکال سیل چیست ؟

مکانیکال سیل چیست

به صورت کلی می دانیم که پمپ ها، دارای قطعات داخلی می باشند که عدم وجود هر یک در عملکرد پمپ و پمپاژ صحیح سیالات اختلال ایجاد می کند. یکی از مهم ترین اجزای این پمپ ها، انواع مکانیکال سیل پمپ نام دارد که در تمامی مدل های پمپ ها و نیز برخی از کمپسور ها مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود مکانیکال سیل پمپ سانتریفیوژ از اهمیت بسیار بالا تری در مقایسه با سایر تجهیزات برخوردار می باشد.

در این مقاله قصد داریم به تشریح اینکه مکانیکال سیل چیست ، انواع و اجزای مکانیکال سیل بپردازیم. همچنین شما می توانید برای استعلام قیمت این قطعات و آشنایی با مدل های مختلف آن برای پاسخ به این نوع سوالات که مدل های دو تکه و فیبر و فنر چیست با شهر پمپ تماس حاصل فرمایید.

مکانیکال سیل چیست ؟

اینکه مکانیکال سیل چیست ، مکانیکال سیل پمپ که با نام های نشت بند مکانیکی و یا آب بند مکانیکی هم شناخته می شود، در واقع قطعه ای برای جا به جا کردن انواع سیالات سمی، گران قیمت و یا با درجه حرارت بالا می باشد. همچنین همانطور که از نام آن ها مشخص است به منظور جلوگیری از بروز نشتی در انواع پمپ ها مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه پمپ های نوع سانتریفیوژ قابلیت پمپاژ سیالاتی با ویژگی های بالا را دارند، بنابراین انواع مکانیکال سیل پمپ سانتریفیوژ ، یکی از پر استفاده ترین مدل های این قطعه محسوب می شوند.

انواع مکانیکال سیل

با توجه به ساختاری که در طراحی انواع مکانیکال سیل استفاده می شود، می توان آن ها را به چند دسته کلی تقسیم نمود. در ادامه به ذکر این انواع پرداخته شده است. همچنین لازم به ذکر است که به منظور پاسخ به سوالاتی رایج همچون فیبر و فنر چیست و برای تشریح هر یک از این مدل ها باید گفت همگی آن ها قطعاتی هستند که این امکان را برای اتصال سیستم های مخصوص جلوگیری از نشتی به پمپ فراهم می نمایند. 

  • 2 تکه

  • فیبر و فنر کار تریجی

  • آب بند دو تایی

انواع مکانیکال سیل پمپ سانتریفیوژ

اجزای مکانیکال سیل

با وجود اینکه انواع مکانیکال سیل پمپ ، شامل دسته های مختلفی می شود، اما در تمامی این مدل ها، اجزای مکانیکال سیل یکسان و شامل سه قسمت ثابت، متحرک و فنر به شرح زیر می باشد:

قسمت ثابت

این قسمت ثابت، سوار بر بدنه ی پمپ بوده و درون یا روی محفظه آب بندی قرار می گیرد. در حالی که اُورینگ ها یا پکینگ ها در بین آن ها وجود دارند. غالبا جنس این بخش از مکانیکال سیل فولاد بوده، مگر اینکه پمپ، سرعت و فشار بالایی داشته باشد که در این صورت از مواد دیگری همچون تنگستن کاربید به عنوان فلزی بسیار سخت و مقاوم و یا سرامیک در ساخت آن ها استفاده می شود. 

قسمت متحرک

قسمت متحرک مکانیکال سیل، در واقع قسمتی است که به همراه محور پمپ دوران پیدا می کند و شامل یک آستین یا بوش به همراه نشت بندی که روی محور پمپ قرار می گیرد، می باشد. در اطراف این بوش هم سیلندری متشکل از چندین فنر مارپیچ وجود دارد و وظیفه فشردن سطوح نشت بندی روی هم را بر عهده دارد. این سیلندر ها توسط اُورینگ ها (حلقه های نشت بند مدور) به پمپ متصل شده و همراه با بوش دوران پیدا می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که به منظور به حداقل رساندن اصطکاک در سطوح رینگ های ساکن و متحرک پمپ، باید از صاف و صیقلی بودن این سطوح اطمینان حاصل نمود. جهت روانکاری و خنک کاری آن ها نیز کافی است از یک فیلم بسیار نازک روی آن ها استفاده شود.

فنر

از دیگر اجزای مکانیکال سیل فنر هایی می باشد که باعث می شود تا کفه متحرک به بخش ثابت آن به صورت کامل بچسبد. به این صورت از عبور هرگونه مواد خارجی جلوگیری به عمل می آید. این فنر ها می توانند در مدل های مختلف و با اشکال متفاوت ساخته شوند.

اجزای مکانیکال سیل پمپ

کاربرد مکانیکال سیل پمپ

همانطور که در بالا ذکر شد، این قطعات برای آب بندی و جلوگیری از نشتی استفاده می شوند. موارد زیر از جمله مصارف استفاده از آن ها در سیستم های مختلف می باشند.

  • در پمپ هایی مخصوص دور های بالا
  • در سیستم هایی با هدف کم ترین میزان نشتی
  • در سیستم هایی دارای سیالات داغ، سمی و یا گران
  • به منظور جلوگیری از نشت گاز ها و سیالات به بیرون از سیستم

مزایا و معایب انواع مکانیکال سیل پمپ

این قطعات شاید به نظر بی اهمیت باشند، اما در واقع نقش مهمی را در سیستم های خانگی و صنعتی ایفا کرده و دارای مزایا و معایب بی شماری هستند. در ادامه به ذکر این موارد پرداخته شده است. از جمله ویژگی های مثبت آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای طول عمر بالا در صورت انتخاب درست و نصب صحیح آن ها در مدار
  • کاهش هزینه های مربوط به تعمیرات تجهیزات
  • دارای ایمنی بالا

اما تنها نکته منفی در مورد انواع مکانیکال سیل پمپ این است که در صورت استفاده ی غیر اصولی از آن ها و عدم رعایت حتی جزئی ترین نکات مربوط به نصب و راه اندازی آن ها، مشکلات و خطرات بسیار جدی برای تاسیسات ایجاد می شود.

نحوه خرید و انتخاب مکانیکال سیل پمپ

بعد از طرح این سوال که مکانیکال سیل چیست و پاسخ به آن با این مضمون که این قطعه یکی از قطعات یدکی پمپ محسوب می شود، در این قسمت قصد داریم به موارد قابل توجه در انتخاب آن ها بپردازیم. لازم به ذکر است که قیمت مکانیکال سیل ها نیز مستقیما به این موارد بستگی دارد. 

  • متریال مورد استفاده در ساخت آن ها
  • نوع سیستمی که باید در آن قرار بگیرد.
  • کاربرد های متفاوت آن بر اساس این سیستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *