پمپ

مفهوم npsh چیست

مفهوم npsh چیست

پمپ ها ممکن است به دلایل مختلفی دچار خرابی شوند. یکی از این دلایل پدیده کاویتاسیون می باشد که در مطالب قبلی توضیح داده شده است. کاهش فشار سیال علت اصلی بروز کاویتاسیون است. زیرا وقتی سیالات توسط پمپ، پمپاژ می شوند در دهانه خروجی آن ها به دلیل کوچک شدن سطح مقطع، فشار سیال نیز کاهش می یابد. در این هنگام اگر این کم شدن فشار تا حدی پایین بیاید که از فشار حالت بخاری سیال در دمای پمپاژ کمتر شود، حباب هایی به وجود می آید. که این حباب ها باعث آسیب رسیدن به پروانه پمپ می شود.

مهم ترین عامل موثر برای این پدیده، npsh است. و مفهوم npsh چیست ، این لفظ به معنای هد مکش مثبت خالص می باشد که به اختصار محاسبه npsh پمپ نام گرفته است. در ادامه برای اینکه متوجه شویم مفهوم npsh در پمپ چیست که شامل نمودار NPSH و فرمول محاسبه npsh پمپ می شود، هر کدام را بررسی کرده ایم.

مفهوم npsh چیست یا هد مکش مثبت خالص

مفهوم NPSH در پمپ این است که در واقع پارامتری که توسط آن می توان احتمال وقوع کاویتاسیون را تشخیص و از بروز آن جلوگیری کرد. معنی این پارامتر نیز حداقل هد یا مقدار انرژی لازم به منظور باقی ماندن سیال در حالت مایع داخل پمپ به منظور عملکرد درست آن می باشد. منظور از این هد یا فشار هم، فشار دهانه مکش پمپ و محدوده پروانه آن است. به همین دلیل معمولا دهانه ورودی پمپ از دهانه خروجی آن بزرگ تر ساخته می شود تا هنگام پمپاژ، همواره سیال مورد نیاز در دهانه خروجی در دسترس باشد.

مفهوم npsh در پمپ چیست

نحوه تست و محاسبه npsh در پمپ چیست

محاسبه npsh پمپ یا هد مکش مثبت خالص بسیار ساده است و فرمول محاسبه npsh خاصی که دارد، قابل اندازه گیری می باشد. همچنین برای محاسبه هرچه ساده تر آن تعدادی نمودار NPSH نیز وجود دارد، که کمک کننده می باشد. واحد اندازه گیری این پارامتر نیز فوت یا متریک است.

ولی سازندگان پمپ به صورت تئوری برای به دست آوردن میزان این پارامتر در پمپ ها از روش تست NPSH پمپ استفاده می نمایند. به این صورت که در شرایط آزمایشگاهی با کم کردن فشار ورودی پمپ ها، آن ها را تا مرز کاویتاسیون می رسانند. در این شرایط مقادیر P و V را به دست آورده و از این طریق میزان NPSH را به راحتی برای آن پمپ محاسبه می کنند.

عوامل موثر در هد مکش مثبت خالص

با توجه به اینکه متوجه شدیم مفهوم npsh چیست حال می توان به راحتی دلایلی که بر روی میزان محاسبه npsh پمپ ها تاثیر گذار است، در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دما و سرعت سیال هنگام پمپاژ
  • فشار خروجی و ورودی
  • ارتفاع سطح سیال نسبت به مبدا
  • میزان فشار بخار سیال
  • اندازه لوله مکش و سایر اتصالات
  • دلایل موثر موجود در مسیر برای افت فشار نظیر اصطکاک

انواع هد پمپ( انواع مفهوم npsh چیست )

در حالت کلی هنگام مکش سیال، هد مکش مثبت خالص پمپ ها دارای دو وجه یا دو نوع می باشد. جهت جلوگیری از بروز کاویتاسیون لازم است که نوع NPSH-A همواره بزرگ تر یا مساوی NPSH-R باشد. برای اینکه با تعاریف هر کدام بیشتر آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

هد مثبت خالص در دهانه مکش در دسترس (NPSH-A)

در واقع این مدل هد نشانگر وضع موجود پمپ می باشد. به این معنی که فشار واقعی موجود سیال در دهانه مکش پمپ را اندازه گیری و نشان می دهد.

هد مثبت خالص در دهانه مکش مورد نیاز (NPSH-R)

این هدحداقل فشار مورد نیاز در دهانه مکش پمپ است که در آن، سیال به بخار تبدیل نشده باشد. از این طریق از بروز کاویتاسیون نیز جلوگیری به عمل می آید.

 

محاسبه npsh پمپ

راه های جلوگیری از کاویتاسیون از طریق مفهوم npsh در پمپ چیست

برای این مورد گفته شد که هد موجود باید بیشتر یا نهایتا برابر با میزان هد مورد نیاز در دهانه مکش باشد. در نتیجه جهت جلوگیری از کاویتاسیون، یا باید NPSH-A را بالا ببریم و یا NPSH-R را کاهش دهیم. به منظور انجام هر یک از این تغییرات، روش های مختلفی وجود دارد که این موارد در بخش بعدی به صورت تیتر وار آورده شده است. در مقالات بعدی به صورت کامل هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد. همچنین به توضیح فرمول محاسبه npsh و نمودار NPSH خواهیم پرداخت. همچنین در مقاله لینک شده کاهش کاویتاسیون توسط NPSH را به طور کامل شرح داده ایم. 

روش های کاهش NPSH-R

  • استفاده از پروانه های با چشمی بزرگ تر یا دو مکشه در ساختمان پمپ
  • کاهش سرعت دورانی پمپ
  • تقسیم جریان از طریق استفاده از پمپ های دو دهانه ای و یا استفاده از چندین پمپ به جای یکی

روش های افزایش NPSH-A

  • کاهش فشار بخار سیال
  • افزایش فشار مکش یا فشار خارجی
  • استفاده از پمپ های قوی مانند بوستر پمپ ها یا پمپ های VS6
  • بزرگ تر بودن قطر لوله مکش نسبت به لوله رانش
  • تحت فشار قرار دادن منابع مکش
  • بالاتر قرار دادن منبع تغذیه نسبت به پمپ
  • کاهش افت مسیر
  • افزایش ارتفاع سطح سیال نسبت به مبدا

شما می توانید برای دریافت مشاوره، خرید و استعلام قیمت انواع پمپ ها با ما در شهر پمپ تماس بگیرید. همچنین با ورود به سایت شهر پمپ می توانید برند های مختلفی از پمپ ها را مشاهده و بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *