الکتروموتور

آشنایی با انواع الکتروموتور پمپ آب

الکتروموتور پمپ آب

الکتروموتور های پمپ آب جزء اجزای اصلی سیستم های آبیاری و تأمین آب شهری هستند. با افزایش ظرفیت فنی و تکنولوژی برقی، این الکتروموتور ها یک نیروی حیاتی در صنعت و کشاورزی هستند که در صنایع دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. هدف اصلی از این مقاله ارائه مفاهیم و اصول اساسی درباره الکتروموتور پمپ آب است. در این مقاله برای فهم بهتر عملکرد این الکتروموتور ها به اجزا، کاربردها و نحوه عملکرد آن ها پرداخته خواهد شد. برای اینکه بیشتر با الکتروموتور پمپ آب آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور ها دستگاه هایی هستند که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی، اغلب به صورت حرکت چرخشی تبدیل می ‌کنند. به عبارت ساده، این دستگاه ها از قدرت برق برای تولید قدرت محرک استفاده می کنند.

همچنین، علاوه بر اینکه الکتروموتور ها از یک روش ساده و کارآمد برای تولید خروجی نیروی بالا استفاده می کنند، قابلیت تولید در اندازه های کوچک تر را نیز دارند که این اجازه را می دهد تا به صورت تجهیزاتی در دیگر ماشین آلات و تجهیزات استفاده شوند. ما می توانیم الکتروموتور ها را در طیف گسترده ای از کاربرد ها و صنایع روزمره زندگی خود ببینیم.

الکتروموتور پمپ آب چیست؟

الکتروموتور پمپ آب

درمورد اینکه الکتروموتور پمپ آب چیست باید گفت که این وسیله ها وظیفه انتقال آب را در شرایطی که به برق دسترسی نداریم بر عهده دارند. انرژی مورد نیاز پمپ ها اغلب از طریق سوخت های فسیلی از جمله بنزین یا گازوئیل تامین می شود؛ اما الکتروموتور با برق کار می کند.

در انتخاب موتور الکتریکی برای ایستگاه پمپاژ، مهم است که یک موتور با قدرت کافی برای راندن پمپ انتخاب شود. این به این معناست که حتی در حداکثر نیاز قدرت پمپ، موتور بزرگ است و می ‌تواند پمپ را بدون اتلاف بار زیادی کنترل کند و از استهلاک جلوگیری شود.

کابل ها در الکتروموتور پمپ آب

الکتروموتور پمپ آب همانطور که می دانید در مایع غوطه ور می شود. به همین دلیل برای محفاظت از کابل ها باید آن ها را در زیر سطح مایع قرار داد. البته تولیدکنندگان دیدگاه‌ های متفاوتی درمورد چگونگی ایجاد این اتصال دارند. برخی تولیدکنندگان، فکر می ‌کنند که این اتصال باید بدون امکانات قابل تنظیم با استحکام بالا انجام شود و امکاناتی برای جلوگیری از نشتی وجود داشته باشد. اما تولیدکنندگان دیگر مزیت داشتن قطعات متصل ‌شونده سریع بر روی کابل را می ‌بینند. اگر تعویض پمپ به دلیل نیاز به برداشتن رسوبات پمپ یا مشکلات عملیاتی فراوان انجام می ‌شود، داشتن یک پمپ با قطعه‌ قابل جدا شدن می‌تواند مزیتی در خرید پمپ باشد.

انواع الکتروموتور پمپ آب

انواع الکتروموتور پمپ آب

  1. الکتروموتور های روغنی

الکتروموتور پمپ آب روغنی مزایای زیادی دارد، از جمله اینکه به دلیل توانایی انتقال حرارت بیشتر روغن نسبت به هوا (حدود 7 برابر)، این موتورها با تراکم کمتری کار می کنند. همچنین روغن برای لوازم جانبی و عملکرد مداوم موتور مناسب تر است. برخی تولید کنندگان مدعی هستند که لرزش هنگام شروع و توقف کار باعث ساییده شدن اجزای الکتروموتور ها می شود و در نهایت باعث ایجاد قطعات استهلاک یافته در موتور ها می شود.

الکتروموتور پمپ آب روغنی مفتول ‌های داخل موتور را روان نگه می دارد و از استهلاک آن ها در زمان راه اندازی جلوگیری می کند. البته این ویژگی زمانی به عنوان مزیت محسوب خواهد شد که شما به طور مداوم از الکتروموتور پمپ آب خود استفاده می کنید. مزیت بعدی الکتروموتور های روغنی این است که حضور روغن در دستگاه باعث می شود روغن به عنوان یک عایق برای مفتول و دیگر قسمت های پمپ عمل کند و از خرابی آن ها به علت قرار گیری طولانی مدت در معرض آب جلوگیری کند.

  1. الکتروموتور های بدون روغن

در مقابل الکتروموتور پمپ آب روغنی، مدل های معمولی بدون روغن وجود دارند که در محفظه های آن ها به جای روغن، هوا وجود دارد. اکثر کسانی که طرفدار مدل های معمولی بدون روغن هستند، بیشتر بر تفاوت بازدهی دو نوع موتور تاکید می کنند. در موتورهای پر شده با روغن، سایش بیشتری وجود دارد که باعث افزایش انرژی از دست رفته در حدود ۱٪ تا ۲٪ می شود.

همچنین در الکتروموتور پمپ آب روغنی، هر چند وقت یک بار باید روغن ها را تعویض کرد. البته به تعویض روغن تنها زمانی نیاز خواهد بود که خرابی در اجزای مکانیکی یا رسوب در بلبرینگ ها رخ دهد. این نمی تواند یک مورد منفی برای الکتروموتور های روغنی محسوب شود؛ چرا که الکتروموتور های بدون روغن نیز از گریس استفاده می کنند. به همین دلیل در صورت خرابی مدل های معمولی نیز بعضی از اجزا نیاز به تعویض خواهد داشت. به همین دلیل این موضوع را می توان در تفاوت دو مدل نادیده گرفت.

مورد بعدی درمورد الکتروموتور پمپ آب روغنی این است که به عقیده برخی نشت روغن از این مدل ها می تواند آثار ناگواری برای محیط زیست داشته باشد. اما باید به خاطر داشته باشید که در الکتروموتور های روغنی مقدار ناچیزی از روغن استفاده می شود. علاوه بر این ها امروزه اکثر تولید کنندگان الکتروموتور از روغن های غیر سمی استفاده می کنند.

الکتروموتور های بدون روغن

تنها چیزی که باعث می شود شما بین یک الکتروموتور پمپ آب روغنی یا مدل های بدون روغن یکی را انتخاب کنید، به کارایی و انتقال حرارت باز می گردد. اگر مایعاتی که انتقال می دهید همیشه خنک باشند و توانایی انتقال حرارت کافی را داشته باشند، یک موتور بدون روغن احتمالا خوب کار خواهد کرد. در غیر این صورت، به الکتروموتور های روغنی با دقت بالا نیاز خواهید داشت.

نتیجه گیری

زمانی که به به برق دسترسی ندارید و احتیاج دارید که میزان زیادی از آب را با فشار بالا جا به جا کنید، می توانید از الکتروموتور های پمپ آب استفاده کنید. الکتروموتور های پمپ آب امروزه در صنایع و زندگی روزمره کاربرد های زیادی دارند و از آن ها استفاده های مختلفی می شود. برای آشنایی بیشتر با الکتروموتور، در این مقاله درمورد این وسیله کاربردی و نکات مرتبط با آن توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *