پمپ, شیرآلات و اتصالات

مراحل طراحی شبکه آبرسانی

مراحل طراحی شبکه آبرسانی

امروزه با گسترش شهر نشینی، اقداماتی در راستای ساده تر شدن عملیات تأمین آب آشامیدنی و بهبود شبکه آبرسانی شهری در حال انجام می باشد. اجزای شبکه توزیع آب از طریق شبکه ی لوله کشی تحت فشار به وجود آمده است. در این مقاله شهر پمپ قصد دارد به تشریح کامل، تعریف، کاربرد ها و مراحل طراحی شبکه آبرسانی بپردازد. لازم به ذکر است که این پروسه باید با نهایت دقت صورت پذیرد. زیرا با اجرای صحیح هر مرحله، می توان زمان اتمام پروژه را کاهش داده و در هزينه های آن نیز صرفه جویی به عمل آید که این عوامل نهایتا منجر به افزایش طول عمر سیستم های آبرسانی و راحت تر شدن نگهداري خطوط لوله آن مي‌ شود.

شبکه آبرسانی شهری چیست ؟

شبکه های آبرسانی به منظور انتقال انواع سیالات اعم از مایعات و گاز ها طراحی می شوند تا آن ها را از بخشی به بخش دیگر برسانند. همچنین در موقعیت هایی که محل ذخیره سازی سیالاتی همچون آب یا پسآب، در نقطه ای پایین تر از محل تصفیه ی آن ها قرار دارد نیز باید از این خطوط انتقال جهت جا به جایی آب استفاده نمود. البته نکته قابل توجه در این مورد این است که باید در محل ذخیره ی آب، ایستگاه پمپاژی به منظور تامین فشار مورد نیاز برای خطوط انتقال نیز احداث گردد.

اجزای شبکه توزیع آب

به صورت کلی انواع سیستم های انتقال آب دارای طراحی منحصر به فرد و قطعات بی شماری می باشند که ذکر تمامی قطعات جر به جز آن امکان پذیر نیست. چراکه این سیستم ها پیچیدگی خاصی دارند. اما در ادامه فهرستی از مهم ترین اجزای شبکه توزیع آب آورده شده است:

  • تاسیسات مورد نیاز
  • مجموعه ای از لوله ها، شیرآلات و اتصالات به منظور کنترل میزان حجم مایعات و گاز های مورد انتقال که غالبا متریال مورد استفاده در ساخت آن ها نیز از فولاد، چدن و غيره می باشد
  • مخازن آب به عنوان مکانی جهت جمع آوری، ذخیره سازی و تصفیه آب چاه ها
  • پمپ ها به منظور تنظیم کننده ی فشار آب جهت انتقال سیالات

لازم به ذکر است که شهر پمپ به عنوان عرضه کننده انواع محصولات پمپ ها، آماده خدمت رسانی در زمینه فروش آن ها و ارائه مشاوره های رایگان برای انتخاب درست ترین مدل متناسب با سیستم آبرسانی مورد نظر به شما مشتریان محترم می باشد.

اجزای شبکه توزیع آب

کاربرد های شبکه آبرسانی شهری

گفتیم که اصلی ترین کاربرد شبکه های انتقال و توزیع آب، برای جا به جایی انواع سیالات که در راس آن ها آب و پسآب قرار دارد، می باشد. اما این که در چه مکان هایی از این سیستم ها استفاده می شود، به شرح زیر می باشد: 

  • برداشت آب از چاه ها
  • انتقال آب چشمه ها
  • صنعت تصفیه ی آب و فاضلاب
  • استخرهای ته نشینی
  • تأسیسات گندزدایی
  • و غیره …

مراحل طراحی شبکه آبرسانی

ابتدا در مرحله اول لازم است که بهترین مسیر به منظور اجرای عملیات لوله گذاری شناسایی شود. این امر باید توسط افراد خبره صورت پذیرد. همچنین عواملی که هنگام انتخاب مناسب ترین محل باید به آن ها توجه گردد، عوارض و جنس زمین می باشد. بر همین اساس نقشه برداری انجام می گیرد. پس از این مرحله به منظور سامان دهی هر چه بهتر مسیر و مشخص نمودن صحیح آن، از کد دهی روی نقشه و نهایتا میخ کوبی روی زمین استفاده می شود.

گاهی ممکن است مسیر های تعیین شده برای لوله کشی، صعب العبور باشد. در این حالت برای دسترسی ساده تر به آن نقاط نیاز به ساخت جاده و یا سایر راه های ارتباطی به مقصد مورد نظر مانند انواع حفاری ها، گودال ها و تونل های احتمالی می باشد. در انتها نیز به عنوان مرحله ی آخر از سری مراحل طراحی شبکه آبرسانی ، لوله ها جایگذاری شده و اتصالات مورد نیاز برای اجزای شبکه توزیع آب نصب می گردد. لوله ها باید با خاک نرم پوشانده شده تا پس از تکمیل تمامی موارد بالا، انجام عملیات انتقال شروع شود.

لوله کشی پمپ و بوستر پمپ

برای این که عملیات جابجایی سیالات به بهترین شکل ممکن انجام شود، توجه به نکات زیر در رابطه با نصب پمپ ها و لوله کشی آن ها به عنوان مهم ترین عامل عملیات پمپاژ، لازم و ضروری است.

  • توجه به نصب صحیح لوله ی ورودی در بوستر پمپ ها برای انجام درست مکش
  • توجه به تناسب بین اندازه قطر لوله ی ورودی و خروجی پمپ ها با شیر آلات و اتصالات مربوط به آن
  • استفاده از لرزه گیر در جهت کاهش ارتعاشات
  • حذف عوامل تشکیل دهنده حباب های هوا در قسمت مکش پمپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *